Gebrek aan IT-kennis topmanagers fnuikend voor organisatie
21 september 2012 -
Het schort bestuurders aan kennis van IT. Ze zien de mogelijkheden en kansen niet en belemmeren daardoor de groei van de organisatie. Dat vindt een groot deel van de Chief Information Officers, zo blijkt uit een recent wereldwijd onderzoek.
De topmanagers zitten bedrijven flink in de weg, zo laten de CIO’s weten aan de onderzoekers: maar liefst 77 procent vindt dat de bestuurders zo weinig kennis van IT hebben, dat ze groei, efficiency en concurrentiepositie van de organisatie in gevaar brengen. Ze gebruiken de mogelijkheden die IT biedt niet om hun doelstellingen te behalen, zegt 50 procent, en 23 procent is van mening dat de topmanagers zelfs geen flauw idee hebben van de impact die nieuwe technologie op de organisatie kan hebben. En dat in tijden waarin IT onderscheidend kan zijn voor een bedrijf of organisatie.
Turbulent landschap
Opdrachtgever van het onderzoek, CA Technologies, constateert een opvallende ommekeer. Nog niet zo lang geleden waren het de topmanagers die hun CIO’s verweten te weinig toegevoegde waarde te leveren en de organisatie geen nieuwe impulsen te geven. Nu zijn het de CIO’s die de bestuurders gebrek aan kennis van IT verwijten.
"Hoewel de onderzoekers zich er niet aan wagen een oorzaak voor deze kentering te geven, past die wel in het turbulente landschap van vandaag waarin alles anders is dan vijf jaar geleden," zegt Marco van Lieverloo, Country Manager Nederland bij CA Technologies. "Daar komt bij dat zich een generatiekloof begint af te tekenen tussen de bestuurders, die immers veelal afstudeerden in de jaren tachtig van de vorige eeuw, en de nieuwe generatie CIO’s, die wil focussen op het slim gebruiken van informatie, het innoveren van processen, het meer greep krijgen op de klantbeleving en het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen. Voeg daarbij dat IT de afgelopen decennia een stormachtige, nauwelijks bij te benen ontwikkeling heeft doorgemaakt en het is dus wel te verklaren waarom veel bestuurders te weinig van IT afweten. Toch moeten ze beslissingen nemen op het gebied van cloud, security, mobility, datamanagement (denk aan Master Data Management, Big Data en analytics!) en de inzet van eigentijdse fenomenen zoals social media en Bring Your Own Device," aldus Van Lieverloo.
CIO nauwer betrekken bij strategie
Waarom compenseren de bestuurders hun tekort aan inzicht in IT niet door de CIO nauwer te betrekken bij de strategie? Dat gebeurt namelijk niet, zegt 80 procent van de CIO’s, terwijl ze wel vinden dat ze over de benodigde vaardigheden beschikken. De reden waarom topmanagers dat niet doen moet worden gezocht in het feit dat ze IT nog steeds als kostenpost zien, in plaats van als hefboom die de mogelijkheden biedt een organisatie een andere koers te laten varen, de efficiency van business processen te optimaliseren en met nieuwe technologie nieuwe impulsen te geven aan de organisatie.
Nieuwe generatie managers
Inmiddels is een nieuwe generatie businessmanagers aan het ontstaan die gewapend met iPad en iPhone hun job doen. Ze hebben een gevoel ontwikkeld voor wat moderne technologie kan brengen en hun handen jeuken om samen met de CIO mooie dingen te gaan doen met coole technologie, en klanten en concurrentie versteld doen staan. Het is een kwestie van geduld. Dan zal de generatiekloof tussen CIO’s en de topbestuurders vanzelf verdwijnen.
Goed artikel, dit soort verhalen hoor je inderdaad vaak. Wanneer je als bedrijf succes wil hebben, is het naar mijn mening belangrijk dat elke werknemer voldoende kennis heeft van IT toepassingen.
Het inzetten van IT als een tactisch en strategisch middel om de ondernemingsdoelstellingen te realiseren, gebruik ik al sinds 1980. Toen als middel om excellente informatie uit de systemen te halen over prroduct en klant, later als middel om de interne en externe communicatie te optimaliseren, en als hulpmiddel om betere beslissingen te nemen. Wel weet ik ook uit ervaring dat veel Topmensen, gewoon niet weten welke vragen ze moeten stellen aan hun IT afdeling en er derhalve te weinig voordeel uit halen. Ik begrijp dat CIO's klagen, ik heb al in 1998 mijn IT manager toegevoegd aan het MT om de wisselwerking met de andere managers te verbeteren, en een leercurve te laten ontstaan, en de doelstellingen van het bedrijf samen te realiseren.