20 september 2012 -
Bij consumenten bestaat onduidelijkheid wat hun rechten zijn bij het toesturen van reclame of het doen van aanbiedingen door bedrijven. Om hier meer inzicht in te geven, publiceert de DDMA Privacy Autoriteit het gratis handboek ‘Grip op reclame’, waarin wordt uitgelegd hoe consumenten zelf kunnen regelen of en op welke manier zij reclame ontvangen.
"Mensen hebben logischerwijs niet alle reclameregels op hun netvlies. Zij willen weten of een bedrijf hun reclame mag toesturen en hoe zij kunnen regelen dat dit stopt als zij hier geen prijs op stellen. Het handboek geeft voor alle communicatiekanalen aan hoe men dit kan doen," aldus DDMA voorzitter Henry Meijdam.
Relevante communicatie
Bedrijven hebben steeds meer mogelijkheden om hun aanbod onder de aandacht te brengen, via post, telefoon en online. Zo kunnen consumenten gemakkelijk het aanbod kiezen dat hen het best bevalt. Maar consumenten ontvangen ook reclame die niet aan hen besteed is, of op een manier die zij niet waarderen. Veel consumenten weten niet dat zij zich kunnen afmelden voor reclame. Het handboek legt aan de hand van concrete informatie en handige checklists uit hoe en bij welke instantie men dit kan doen. Meijdam licht toe: "Dit is een win voor consumenten, maar ook voor bedrijven die hun producten onder de aandacht willen brengen van mensen die hiervoor open staan."