zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie genomineerden ‘MVO-manager van het jaar’ bekend

18 september 2012 - Emma Coles (Ahold), André Veneman (AkzoNobel) en Annette van Waning (Vebego) zijn genomineerd als ‘MVO-manager van het jaar’. Een jury heeft hen uit 38 deelnemers geselecteerd voor de titel. De verkiezing is een initiatief van Royal HaskoningDHV, VNO-NCW en Interface. Op 20 november wordt uit deze drie genomineerden op het National Sustainability Congres de winnaar verkozen.


Emma Coles (Ahold) heeft in relatief korte tijd MVO intern geborgd door de ontwikkeling van regionale governance-structuren. Met een bijzondere focus op het retail aspect (onder andere het uitbannen van plastic tasjes, het verduurzamen van productlijnen, het voorkomen van energieverspilling in de winkels en het stimuleren van gezonde eetpatronen bij consumenten) brengt Emma Coles duurzaamheid dichter naar de consument. Daarnaast werkt zij in diverse internationale fora, zoals het Sustainability Consortium, aan transparantie, verdere verduurzaming van producten én bedrijfsvoering. 



Visie op duurzaamheid
André Veneman (AkzoNobel) heeft door zijn jarenlange inzet als aanjager en vormgever AkzoNobel van doorsnee chemieconcern tot één van de wereldleiders op het gebied van duurzaamheid gebracht. Veneman speelt een belangrijke rol in ketenprocessen en levert unieke bijdragen aan internationale aspecten van MVO. Hij deelt zijn visionaire kennis over duurzaamheid en MVO in allerhande verbanden zoals het IDH (Initiatief Duurzame Handel dat zich via multistakeholder-coalities richt op het verduurzamen van internationale handelsketens). Daarnaast heeft hij ook andere onderdelen van AkzoNobel (zoals de inkoopfunctie) voor het thema duurzaamheid gewonnen waardoor MVO in de gehele strategie is verweven. Een aanzienlijk deel van de bedrijfsomzet wordt inmiddels behaald uit de zogenaamde Eco-premium productlijn. 

Milieuvriendelijk opereren
Milieuvriendelijk opereren in de schoonmaaksector is voor Annette van Waning (Vebego) vanzelfsprekend. Vanuit die basis heeft zij bij Vebego (een familiebedrijf dat zich vooral richt op schoonmaak- en uitzenddiensten) vooral ook de sociale kant van MVO op een unieke wijze vormgegeven. Alle aspecten komen samen in Vebego-dochter Hago NEXT, een nieuw duurzaam schoonmaakconcept waarin alles draait om de schoonmaakmedewerker, duurzame inzetbaarheid en persoonlijke groei van medewerkers, ook aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Van Waning is de daadkrachtige en enthousiaste gangmaker en ambassadeur van deze visie. 

Stemmen via LinkedIn

Leden van de LinkedIn groep MVO professionals kunnen vanaf 1 oktober gedurende twee weken stemmen op de drie genomineerden. Hun stem weegt voor 60 procent mee in het eindoordeel. Op het Nationaal Sustainability Congres op 20 november, het jaarlijkse congres op het gebied van MVO en duurzaamheid, stemmen de bezoekers op hun favoriete kandidaat. Deze stem weegt voor 40 procent mee.
De verkozen MVO-Manager van het Jaar 2012 wint, naast de bokaal, een geheel verzorgd weekend voor twee personen in het duurzaamste hotel van Nederland: Green Meet*s te Erica. 

Jury
De jury bestaat uit zes deskundigen uit het MVO-veld:
- Frits de Groot, teammanager Milieu, Energie, Ruimtelijke Ordening, Transport en Infrastructuur bij VNO-NCW;
- Ton van Keken, COO bij InterfaceFLOR Europe;
- Willem Lageweg, directeur MVO Nederland;
- Folkert van der Molen, marktmanager milieu en duurzaamheid bij Royal HaskoningDHV;
- André Nijhof, associate professor European Institute for Business Ethics bij Nyenrode University;
- Farah Karimi, algemeen directeur Oxfam Novib. 

Argumentatie

De jury heeft bij de beoordeling verschillende aspecten meegewogen:
• Het hebben van aantoonbare wapenfeiten/resultaten waaraan de kandidaat zelf heeft bijgedragen;
• Het afdekken van onderwerpen over de gehele breedte van MVO (people, planet, profit), daarbij rekening houdende met relevantie en materialiteit
• Het leveren van een bijdrage aan de ontwikkeling van MVO in de sector / samenleving
• Het optreden als interne aanjager van MVO;
• Het zijn van drijvende kracht voor de MVO-prestaties van de onderneming;
• Het hebben van een duidelijke (strategische) visie/ambitie voor de toekomst
• Het goed balanceren tussen wensen van (externe) stakeholders en de doelen van het eigen management
• Het actief extern activeren van verduurzaming van de keten waarin het bedrijf opereert.
Daarnaast heeft de jury bij de selectie van de genomineerden ook gelet op enige diversiteit in de sectoren, de markten en het type organisatie waar de kandidaten werkzaam zijn.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederland kan wereldleider duurzaamheid worden
 Eerste ‘MVO-manager van het jaar’-verkiezing van start
 MVO: meer dan geld geven
 MVO: goed voor de winst
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10