zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Trends in vakantiewoningen: economische stabiliteit en groen

14 september 2012 - Nederlanders zetten hun geld graag op een spaarrekening, maar met de huidige rentestanden zijn alternatieven meer dan welkom. Het investeren in een buitenlandse vakantiewoning kan dan een verrassend alternatief zijn. Wat zijn de Nederlandse voorkeuren met betrekking tot vakantiewoningen? Jäger Bau zet de trends op een rij.


Klimaat


Belangrijkste factor bij de keuze van de locatie van een tweede woning is voor velen het klimaat ter plaatse. Uit onderzoek dat Jäger Bau liet uitvoeren zette 40 procent van de ondervraagden klimaat op de eerste plaats. Warme vakantielanden als Spanje, Italië en Frankrijk zijn dan ook traditioneel populair als locatie voor een tweede woning. Toch speelt ook afstand een rol in de keuze voor de locatie. Zo zijn landen die met de auto in een dag te bereiken zijn zoals Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland eveneens populair.

Economisch stabiel 
Bij de keuze voor het land waar een tweede woning wordt aangeschaft, zijn de economische vooruitzichten steeds vaker leidend, zo merkt Jäger Bau. Geïnteresseerden kijken behalve naar locatie en klimaat ook naar de lokale ontwikkelingen op de vastgoedmarkt. Landen als Oostenrijk, Frankrijk en Zwitserland onderscheiden zich in positieve zin van andere Europese woningmarkten door hun stijgende huizenprijzen. Dit is vaak de beslissende factor in de keuze voor het land.

Groen
Duurzaamheid wordt steeds belangrijker, ook in de bouwwereld. Zo toonde een onderzoek van Pike Research aan dat de energie-efficiëntie in de bouwwereld in 2017 met 50 procent zal zijn gegroeid. En uit het BouwKennis jaarrapport 2011/2012 bleek dat de meerderheid van de bouwsector verwacht dat duurzaamheid over vijf jaar geen unique selling point meer is, maar noodzaak. "Ook wij bouwen bewuster en groener," zegt Guntram Jäger, CEO bij Jäger Bau. "Zo maken we in Ferienpark Brandnertal bijvoorbeeld gebruik van geothermische warmte: de natuurlijke aardwarmte wordt gebruikt voor de verwarming van de appartementen. Hiermee besparen huizenbezitters maar liefst 60 procent op de energiekosten."

Bijverdienen 
Naast het vakantie vieren in de eigen tweede woning, is ook het verhuren van de woning populair. Voor de helft van de Nederlanders is dit een welkome extra inkomstenbron, zo bleek uit eerder onderzoek van Jäger Bau. "Bezitters van een vakantiehuis vinden het vaak zonde wanneer hun woning leegstaat als ze er zelf geen vakantie vieren. Het verhuren van de woning is dan een lucratieve oplossing," aldus Jäger.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Frankrijk en Oostenrijk aantrekkelijkste locaties voor tweede huis
 Daling huizenprijzen nog niet ten einde
 Potentiële huizenkopers laten zich leiden door andere drijfveren
 Blaricum opnieuw duurste woongemeente
 
 
reacties
 
johnny  |   | 
14-09-2012
 | 
15:26 uur
klopt klimaat maar voral prijs is de leidraad . Duurzaamheid zal echt lager scoren .
Norbert  |   | 
15-09-2012
 | 
14:19 uur
Denk dat de huizenprijzen in Griekenland wel lekker laag zijn. En wanneer ze daar klaar zijn met het herstellen van de economie, over een 100tal jaar, zal ook daar de huizenprijs wel gaan stijgen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10