zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Samsom en Albert Heijn scoren op geloofwaardigheid

12 september 2012 - In het onderzoek ‘Geloofwaardige Merken 2012’ is Samsom de meest geloofwaardige lijsttrekker. Samsom wint het van Roemer en Pechtold (de nummers twee en drie) Rutte staat op de zevende plaats. Het onderzoek geeft weer wat het effect is van de verkiezingscampagne op de geloofwaardigheid van de politici. Wie zijn de stijgers, wie zijn de dalers? Zijn links/progressieve politici geloofwaardiger dan rechts/conservatieve politici?


Albert Heijn is het meest geloofwaardige merk. Het supermarkt-merk laat niet alleen de directe concurrentie achter zich, maar tevens ruim 100 fmcg-merken. Daarnaast is ook de geloofwaardigheid van de merken uit de bankensector gemeten. Verrassend of niet: de geloofwaardigheidsscore van Albert Heijn ligt een flink stuk hoger dan die van ‘de banken’. Het gat met de lijsttrekkers die nu meedoen aan de Tweede Kamerverkiezingen is zowaar nog groter. Voor het meest geloofwaardige merk en de meest geloofwaardige lijsttrekker staat er een Award klaar: Het Rode Kapje. 



Opmerkelijke vondsten

Het onderzoek Geloofwaardige Merken is dit jaar voor de eerste keer uitgevoerd en is een initiatief van Waal aan de Maas en Daccle. Het veldwerk is uitgevoerd door SSI onder ruim 5.000 respondenten en is gehouden van 10 augustus tot en met 10 september. Het onderzoek laat een aantal opmerkelijke vondsten zien. Zo hebben vrouwen gemiddeld meer geloof in merken dan mannen; hebben jonge mensen meer geloof in merken dan ouderen; en vindt men de geloofwaardigheid van banken en politici belangrijker dan van de fmcg-merken en supermarkten. Echter, de geloofwaardigheidsscores van de banken en de politici blijken significant lager dan die van de andere categorieën. Winnaar Albert Heijn heeft Douwe Egberts en Bolletje in haar kielzog. Red Bull is in de totaallijst het minst geloofwaardige merk. Het complete rapport kunt u hier downloaden.

Nieuw onderzoek

Beide initiatiefnemers vonden de tijd rijp voor een gedegen onderzoek naar de geloofwaardigheid van merken. René Besemer van Waal aan de Maas: "Eerlijk duurt het langst geldt ook voor merken. En dat wordt, zeker met social media die over de schouders ‘meekijken’, alleen maar belangrijker voor een merk. Een merk moet geen onzin verkopen. Daar prikt de consument doorheen."
"In deze eerste editie van het onderzoek hebben we de bankensector meegenomen. En als klap op de vuurpijl ook de lijsttrekkers die strijden om de stem van de kiezer," vult Remy van Lieshout (Daccle) aan. "We hebben bewust de supermarkten en de fmcg merken niet in één lijst met de banken en politici gezet. Maar de scores zijn op dezelfde wijze tot stand gekomen." De geloofwaardigheid van merk X kan zo wel degelijk vergeleken worden met de geloofwaardigheid van lijsttrekker Y. Dat geeft op z’n minst heel opzienbarende uitslagen.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De emotie van de ideale premier
 Manifest Goed Werkgeverschap: ‘Werkgevers moeten kleur bekennen’
 Zes factoren die uw merk geloofwaardig maken
 Langs de politieke presentatiemeetlat: Diederik Samsom (PvdA)
 
 
reacties
 
Albert  |   | 
12-09-2012
 | 
11:17 uur
Slechte timing om dit onderzoek uit te brengen 1 dag na de onbeschofte aankondiging van AH om 2% korting te eisen van haar leveranciers.
Als AH de meest geloofwaardige is, dan leven we in een trieste samenleving.
A.H. Buster  |   | 
12-09-2012
 | 
19:04 uur
Als je AH-baas Dick Boer ziet dansen en springen in die veel te vaak uitgezonden reclame-spotjes, dan wekt dat niet veel vertrouwen. Die Bonus-kaart ook niet. Denk om de privacy. Dat boekhoudschandaal van destijds en de bonussen voor Anders Moberg en latere hoge heren werken ook niet mee. En dan nu die 2 procent. Kortom: AH is volstrekt ongeloofwaardig.
D. van Aefst  |   | 
12-09-2012
 | 
22:01 uur
Albert Heijn is duidelijk over wat ze doen, dan kan je het er niet mee eens zijn, maar dat wil niet zeggen dat ongeloofwaardig zijn.
Bedenk bijvoorbeeld dat er al supermarktketens al eerder een extra korting van de leveranciers hebben ingesteld, voordat AH ermee kwam. Die ketens zijn er niet mee naar buiten gekomen.
Het boekhoudschandaal was in 2003 en Albert Heijn heeft de afgelopen jaren hard gewerkt om het vertrouwen te herstellen en dat is gezien de uitslag van dit onderzoek gelukt.
Ik vind het een terecht compliment!
Jill  |   | 
15-09-2012
 | 
12:32 uur
Geloofwaardig?! Samson had in een geheime agenda bedacht dat de arbeidskorting voor ZZP-ers in 4 jaar afgebouwd wordt. Hij vergeet alleen dat ZZP-ers kunnen uitgroeien tot zelfstandige met personeel en dat ZZP-ers van een netwerk gebruik maken om elkaar van opdrachten te voorzien. Zo houden we elkaar aan het werk en vormen dus geen druk op het uitkeringsstelsel. Door de druk op ZZP-ers te vergroten moeten we meer zelf doen, waardoor we nog individualistischer worden dan we al zijn in Nederland. Wat een idee van onze kersverse nieuwe Samson!
Joris van Zoelen  |   | 
19-09-2012
 | 
12:11 uur
Of het onderzoek helemaal klopt, is van buitenaf moeilijk te beoordelen. Feit is dat de strategie van Albert Heijn werkt. Ik denk dat het ook anders (en daarmee vriendelijker en leuker) kan, maar ze hebben 'het Gelijk van de Praktijk' aan hun kant. (Klik hier)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10