7 september 2012 -
Werknemers doen hun kennis het liefst op in de praktijk. Ontwikkeling op de werkvloer en ontwikkeling door middel van een praktijkgerichte opleiding of training zijn favoriet. Dat blijkt uit online onderzoek van ISBW Opleiding en Training. De meerderheid van de respondenten (50 procent) verkiest een specifieke opleiding om zich te ontwikkelen en 28 procent ontwikkelt zich door de kunst af te kijken van collega’s en het stellen van vragen op de werkvloer.
Slechts twee procent gaf aan in studieboeken of wetenschappelijke artikelen te duiken om zichzelf verder te bekwamen. Coaching gericht op persoonlijke vaardigheden (zeventien procent) en sparren met een externe professional (drie procent) staan op respectievelijk plaats drie en vier van leer- en ontwikkelmethoden.
Praktische aanpak
"Zelfstudie lijkt toch een te hoge drempel voor werknemers," concludeert Else Slegers, algemeen directeur van ISBW. "Het betekent natuurlijk veelal een investering van eigen tijd en het vraagt een hoge mate van discipline. Werknemers kiezen duidelijk liever voor een praktische aanpak in de vorm van ontwikkeling door praktijkervaring of het volgen van een concrete opleiding, waarbij er sprake is van groepsdynamiek en de mogelijkheid tot kennisdeling."
Studiebanken komen over als nutteloos tijdsverdrijf want in die tijd kan je ook al die bergen werk die nog op je bureau liggen afhandelen.
Werknemers gaan pas studeren wanneer hun manager dat faciliteert. Dus niet en heel veel werk en studie, maar minder werk en tijd voor studie. Dan pas zullen werknemers studie gaan waarderen.
Joyce
|
|
10
-
09
-
2012
|
08
:
29
uur
@Marc: dan is er werk aan de winkel voor die manager! Waarderen & Motiveren heet dat! Werknemers zijn best bereid om moeite te doen, ook in eigen tijd. Belangrijk is dat de kosten vergoed worden en men ruimte krijgt om het geleerde in praktijk te brengen en nieuwe uitdagingen binnen de organisatie aan te gaan.