zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer leert liefst in de praktijk

7 september 2012 - Werknemers doen hun kennis het liefst op in de praktijk. Ontwikkeling op de werkvloer en ontwikkeling door middel van een praktijkgerichte opleiding of training zijn favoriet. Dat blijkt uit online onderzoek van ISBW Opleiding en Training. De meerderheid van de respondenten (50 procent) verkiest een specifieke opleiding om zich te ontwikkelen en 28 procent ontwikkelt zich door de kunst af te kijken van collega’s en het stellen van vragen op de werkvloer.

Slechts twee procent gaf aan in studieboeken of wetenschappelijke artikelen te duiken om zichzelf verder te bekwamen. Coaching gericht op persoonlijke vaardigheden (zeventien procent) en sparren met een externe professional (drie procent) staan op respectievelijk plaats drie en vier van leer- en ontwikkelmethoden. 



Praktische aanpak
"Zelfstudie lijkt toch een te hoge drempel voor werknemers," concludeert Else Slegers, algemeen directeur van ISBW. "Het betekent natuurlijk veelal een investering van eigen tijd en het vraagt een hoge mate van discipline. Werknemers kiezen duidelijk liever voor een praktische aanpak in de vorm van ontwikkeling door praktijkervaring of het volgen van een concrete opleiding, waarbij er sprake is van groepsdynamiek en de mogelijkheid tot kennisdeling."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Carrièrestap geen hoofddoel bij opleiding en training
 Zomerperiode wordt gebruikt voor eigen ontwikkeling
 Kennisboost belangrijkste argument voor korte opleiding
 Klassikale opleidingen het populairst
 
 
reacties
 
Marc  |   | 
9-09-2012
 | 
11:51 uur
Studiebanken komen over als nutteloos tijdsverdrijf want in die tijd kan je ook al die bergen werk die nog op je bureau liggen afhandelen.

Werknemers gaan pas studeren wanneer hun manager dat faciliteert. Dus niet en heel veel werk en studie, maar minder werk en tijd voor studie. Dan pas zullen werknemers studie gaan waarderen.
Joyce  |   | 
10-09-2012
 | 
08:29 uur
@Marc: dan is er werk aan de winkel voor die manager! Waarderen & Motiveren heet dat! Werknemers zijn best bereid om moeite te doen, ook in eigen tijd. Belangrijk is dat de kosten vergoed worden en men ruimte krijgt om het geleerde in praktijk te brengen en nieuwe uitdagingen binnen de organisatie aan te gaan.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10