6 september 2012 -
Interne sociale media en sociale netwerken kunnen de innovatiekracht van een onderneming versterken, vooral in de dienstensectoren, zo blijkt uit Japans onderzoek. Maar: alleen als er een positieve sfeer hangt in het bedrijf. Dat schrijft 6Minutes.be.
Heel wat ondernemingen hebben blogs, Twitter en andere web 2.0 toepassingen ingezet om de interne dialoog en de interactie met de klanten te bevorderen en sneller tot productinnovatie te komen. Worden die doelstellingen bereikt? Jazeker, constateerden Japanse onderzoekers. Het effect is het grootst in grote bedrijven waar face-to-face interactie moeilijker te realiseren is dan in kleine organisaties. De methode werpt ook meer vruchten af in de dienstverlening dan in fabrieken.
Sociaal kapitaal
Er is evenwel een grote ‘maar’: echt renderen doen die interne sociale media en netwerken alleen in bedrijven met een hoog sociaal kapitaal - simpel gezegd, waar een goede sfeer heerst. Moraal van het verhaal: managers die sociale media en dito netwerken intern willen benutten, moeten allereerst nagaan of er geen werk aan de winkel is om de onderlinge relaties en samenwerking te verbeteren.
Bron:6minutes.be