5 september 2012 -
24 procent van de werknemers wordt tijdens werkzaamheden het meest belemmerd door inefficiënte samenwerking met collega’s. Binnen de financiële dienstverlening geldt deze belemmering zelfs voor 35 procent. Op de tweede plaats, met 22 procent, staat dat werknemers te weinig digitale ondersteuning hebben voor hun werkzaamheden. Deze belemmering geldt weer in hogere mate voor de overheid (35 procent).
Deze cijfers komen voort uit onderzoek van VDD IQware, ontwikkelaar van Hyarchis.Net, onder medewerkers in uiteenlopende sectoren. In deze tijd, waarin klantgerichtheid, transparantie en efficiency hoog op de agenda staan, zijn belemmeringen in werkprocessen grote verliesposten. Samenwerking en digitale ondersteuning zijn twee zaken die vrij eenvoudig verbeterd kunnen worden. Naast deze twee struikelblokken in het uitvoeren van de dagelijkse werkzaamheden worden ook te weinig controle (zeventien procent), onvoldoende inzicht en te strakke werkprocedures (twaalf procent) genoemd. Elf procent heeft last van te weinig vrijheid om juist te handelen bij uitzonderingen.
Grip op het werkproces
"Veel organisaties hebben werkprocessen ingeregeld die in de praktijk star blijken te zijn, wat zich uit in een lagere productiviteit van werknemers," zegt Serge Leclercq, commercieel directeur van VDD IQware. "De meeste belemmeringen die werknemers ervaren in hun dagelijkse werkzaamheden zijn door het inzetten van één overkoepelende oplossing aanzienlijk te verbeteren. Met de juiste ondersteuning in de vorm van een Case Management oplossing is een flinke slag te maken op het gebied van flexibiliteit en controle. Vooral de continue grip op het werkproces die hierdoor ontstaat zorgt voor een verbetering van de samenwerking."
Een whitepaper over efficiënt werken in een optimaal, gestructureerd werkproces is hier te downloaden.