zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vertrouwen in financiële sector daalt verder

5 september 2012 - Het vertrouwen in de Nederlandse financiële sector is nog altijd ver te zoeken. De sector scoort met 4,6 (op een schaal van nul tot tien) een ruime onvoldoende en laat ten opzichte van 2011 zelfs een verdere daling zien. In 2011 scoorde de sector nog een 5,3. Dit blijkt uit jaarlijks onderzoek van Porter Novelli via het publiekspanel van Independer onder circa 500 consumenten van achttien jaar en ouder.

Alle financiële segmenten doen het matig en bevinden zich nog steeds in een diep dal. De banken scoren met een 5,2 overall nog het hoogst, maar verliezen veel ten opzichte van 2011 toen zij een 5,6 kregen. De banken worden gevolgd door de pensioenfondsen met een 5,1 tegenover 5,4 in 2011. Het vertrouwen in verzekeraars daalde naar 4,6 (5,0 in 2011) en de assurantietussenpersonen deden het nog net iets minder met een 4,4 ( 4,7 in 2011). 



Issues zijn bonuscultuur en transparantie

De belangrijke issues in de financiële sector zijn nog altijd de ‘bonussencultuur’ en de ‘complexiteit van producten’. Een ruime meerderheid (66 procent) van de respondenten maakt zich zorgen om de bonussencultuur. En maar liefst 87 procent is van mening dat financiële producten van banken en verzekeraars (te) complex zijn.
Frank Peters, managing director van Porter Novelli over de uitkomsten: "Vanzelfsprekend helpt de economische crisis niet mee in het versterken van de positie van financiële instellingen, maar duidelijk is dat de sector zelf echt stappen moet zetten om het vertrouwen te herwinnen. Daarvoor zijn daden nodig, die aantonen dat het de sector menens is. Ondernemingen die zich willen onderscheiden zullen hard moeten afrekenen met de negatieve issues en zichtbaar afstand moeten durven nemen van de ‘oude financiële cultuur’. Bovendien zullen ze de klant nog meer centraal moeten stellen in hun denken en doen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Gedrag top heeft grote invloed op betrokkenheid
 Bedrijfsleven weinig vertrouwen in Nederlandse economie
 Ombudsman: vertrouwen belangrijkste smeermiddel in onze samenleving
 Financiële chaos slaat deuk in vertrouwen in overheid
 Vertrouwen in bancaire sector herstelt langzaam na kredietcrisis
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10