Recruitmentkansen via social media nauwelijks benut
31 augustus 2012 -
Social media wordt nog maar weinig ingezet voor recruitmentdoeleinden. Dit blijkt uit een scriptieonderzoek uitgevoerd namens ASA, waarin 381 young professionals hun ervaringen met social media en het vinden van een baan hebben gedeeld. Ondanks de uitgebreide mogelijkheden van social media, is slechts 2,8 procent van deze young professionals via een sociale netwerksite bij zijn of haar huidige baan terecht gekomen.
Young professionals vinden social media echter een goed platform om benaderd te worden voor een baan. Ruim driekwart (76,3 procent) geeft aan dat ze het op prijs stellen wanneer ze via social media benaderd worden voor een baan. Daarbij zijn Facebook (91,2) en LinkedIn (84,1 procent) de meest populaire kanalen bij jong talent. Twitter scoort een derde plek met 37,5 procent en Hyves kan nog maar rekenen op 18,6 procent. De conclusie van het scriptieonderzoek luidt dat de young professional zeker belangstelling heeft voor het ontvangen van vacatures via social media, maar dat organisaties hier nog te weinig op inspelen.
Sociale werving werkt voor jongeren
Monica van der Meeren, Commercieel Directeur bij ASA: "Wij zien dat veel organisaties nog traditionele wegen bewandelen bij de werving, zoals het plaatsen van een advertentie op jobboards. Dit terwijl social media zeer goede mogelijkheden biedt om een specifieke doelgroep succesvol te benaderen en te bereiken. Helemaal de jonge generatie is nauwelijks meer te bereiken via traditionele kanalen. Creatieve online wervingscampagnes werken vaak bij young professionals als een extra trigger om te solliciteren. Social media zorgt voor veel nieuwe mogelijkheden voor organisaties die op zoek zijn naar jong talent."
Ik vind dat de kracht van de sociale media zwaar wordt overschat, zeker als het gaat om werving van personeel.
Laten we Linkedin nemen, het zakelijke netwerk. In Nederland ca 2.5 miljoen gebruikers. Dat lijkt heel wat, maar slechts 10% is echt actief. Van die 10% is meer dan de helft ZZPer, dus niet op zoek naar een baan.
Van de anderen is slechts een klein deel werkzoekend Dus mis je met werving via de social media een zeer groot deel van de doelgroep.
Neem daarbij dat het merendeel van de profielen ''opgeleukt'' is, dus niet echt valide.
Facebook en Hyves zijn nog minder geschikt en Twitter is inmiddels het domein van spammers en reclamemakers.
Werven via Internet heeft overigens wel toekomst. De oplossing moet gezocht worden in een combinatie van een social network, een e-portfolio en een recruitmentsite. Daar werken wij momenteel hard aan. Een tool die de kracht van deze componenten bundelt.
maarten
|
|
31
-
08
-
2012
|
20
:
22
uur
Werving en selectie zal steeds vaker via sociale media gaan.
Als je mensen zoekt die iets kunnen zoek je als bedrijf naar een speld in een hooiberg.
1. uitzendburo's leveren alleen mensen die relatief simpel werk aan kunnen.
2. advertentie in de krant. Hoofdzakelijk werklozen die reageren. Veel brieven (met veel leugens). Geen doorkomen aan.
3. headhunters kosten relatief veel geld.
4. Inleners kun je slechts overnemen als je een zak geld op tafel legt.
De laatste 2 medewerkers die wij hebben aangenomen zijn via linkedin gevonden. De werknemers hebben de baan ze hadden opgegeven voor de kans die ze bij ons werd geboden om zich verder te ontwikkelen.
Afhankelijk van de vacature die ingevuld moet worden zal linkedin e.d. wel of niet zinvol zijn.