Tien Klantvriendelijkste Bedrijven van Nederland 2012 bekend
29 augustus 2012 -
De tien genomineerde bedrijven die in aanmerking komen voor de titel 'Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland' zijn bekend. In alfabetische volgorde zijn het: ANWB, bol.com, DA Drogisten, Douglas, EMTÉ Supermarkten, Expert, Ikea, Jumbo, Landal GreenParks en Miss Etam. Deze bedrijven zijn maandag 27 en dinsdag 28 augustus middels een verrassingsbezoek op de hoogte gebracht van hun nominatie.
De verkiezing van het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland is gericht op positieve klantervaringen. De vijf 'gouden regels' voor klantvriendelijkheid zijn: tijdig fouten oplossen, goede bereikbaarheid, beloftes nakomen, flexibiliteit, klanten alleen benaderen met relevante informatie. Deze vijf regels staan centraal in het onderzoek.
Dat steeds meer bedrijven die regels niet alleen kennen, maar ook toepassen blijkt wel uit de scores: alle genomineerden scoren een ruimte acht.
Persoonlijke benadering
Dit jaar zijn de genomineerden voor het eerst in de zesjarige geschiedenis van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland persoonlijk op de hoogte gebracht van hun nominatie. De initiatiefnemers vielen onaangekondigd bij de tien genomineerden binnen met een camerateam. Naast het brengen van goed nieuws, gelijk ook een check of ook de hoofdkantoren klantvriendelijk zijn. De filmpjes van de 'overvallen' zijn te zien op www.klantvriendelijkstebedrijf.nl.
Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2012 wordt op dinsdag 25 september bekend gemaakt tijdens een event op Landgoed Leusderend in Leusden.
Het is wel duidelijk dat het allemaal bedrijven zijn waarbij concurrentie in bepaalde mate niet van belang is. Klantenservice zorgt bij deze websites ook daadwerkelijk dat ze meer omzet en verkopen genereren. Bij bedrijven zoals mobiele aanbieders is goede klantenservice alleen van belang om verkopen te genereren. Voor vervolg vragen kost het juist alleen maar veel geld en is slechts een bepaalde mate van klantenservice kwaliteit van belang.