28 augustus 2012 -
Werknemers zijn niet altijd blij met een nieuwe, jonge collega. Niet alleen ergeren zij zich aan de arrogante instelling van starters (26,9 procent), ook de slechte werkmentaliteit is voor bijna 22 procent een irritatiefactor. Hierbij gaat het met name om ’s ochtends laat beginnen en ’s middags vroeg vertrekken. Andere ergernissen zijn het gebrek aan kennis en de taal- en spelfouten. 28,7 procent ergert zich helemaal niet aan starters.
Dat blijkt uit een inventarisatie van Springest.nl onder 616 respondenten. Ruben Timmerman, oprichter van Springest: "De huidige arbeidsmarkt is voor starters natuurlijk niet gunstig. Met nul ervaring en veel nodige begeleiding staan werkgevers niet voor deze arbeidskrachten in de rij. Als net afgestudeerden aan hun eerste baan beginnen, moeten ze dus extra hun best doen om zichzelf goed neer te zetten."
Vijf tips voor starters om zich te profileren op de werkvloer
Timmerman: "Sommige ergernissen, zoals het maken van spelfouten en een gebrek aan kennis, zijn slechts een kwestie van blijven leren en dus makkelijk op te lossen. De andere zaken betreffen de hele houding. Jonge mensen op de werkvloer hebben veel voordelen, ze zijn een onbeschreven blad en hebben daardoor een frisse visie op bestaande zaken. Daarnaast zitten ze bomvol ambitie. Laat dat vooral zien!"
Springest geeft vijf tips waarmee starters zichzelf goed kunnen neerzetten in hun baan:
1. Grijp voorbijkomende kansen; zeg wat vaker ‘ja’.
2. Laat zien wat je kunt. Probeer alles wat je doet, altijd nét iets beter te doen.
3. Blijf je ontwikkelen. Daar hoef je perse een opleiding voor te doen. Je kunt ook regelmatig een boek of artikel lezen of een korte cursus doen.
4. Is je werk niet uitdagend genoeg? Neem eens een taak op je die niet direct binnen je functie valt. Zo creëer je je eigen functie.
5. Ga op zoek naar inspirerende mensen en maak contact. Vraag hen bijvoorbeeld advies over een bepaalde kwestie. Dat kan op veel verschillende manieren; op een evenement, op straat, op de werkvloer of gewoon via social media.