27 augustus 2012 -
Innovatie is voor het bedrijfsleven broodnodig. Het blijven worstelen met zaken als business IT alignment is alleen maar tijdverspilling en geforceerde innovatiebijeenkomsten leveren niets op. Er zijn bedrijven die wél met iets nieuws komen. Hoe doen ze dat toch? Met Design Thinking. Een methodiek die managers van elke organisatie kunnen inzetten, met verrassende resultaten.
Om in de huidige markt concurrerend te kunnen zijn en blijven, moet elke organisatie innoveren. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Informatietechnologie speelt bij innovatie een belangrijke rol, maar veel bedrijven worstelen nog met de relatie tussen business en IT en zetten alles in op zogenaamd ‘alignment’ ervan, blijkbaar met de gedachte dat innovatie dan vanzelf op gang komt. Dat is een lange, moeizame weg en succes is lang niet altijd verzekerd. Ondertussen dringt de noodzaak van innovatie zich op. Concurrenten komen met nieuwe diensten of producten en achterop raken kan fataal zijn. Hoe kunnen managers de vernieuwende kracht die in hun organisatie zit ontketenen?
Ongedwongen samenwerking
Volgens Mark Raben, Director Innovation & Product Strategy SAP Nederland, is het
belangrijkste ingrediënt daarvoor het stimuleren van ongedwongen samenwerking tussen mensen uit diverse sectoren van de organisatie. "Denk hierbij aan marketing, IT en sales. Nodig zo’n groep van ongeveer tien mensen uit op een aantrekkelijke locatie en vraag ze als het ijs gebroken is of ze ideeën hebben hoe het bedrijf zich zou kunnen onderscheiden in de markt. Dat is een belangrijk gegeven. Vraag ze niet naar oplossingen voor actuele problemen of verbeteringen in kerntaken van de organisatie. Dat zijn platgetreden paden waar anderen al veel en lang over vergaderd hebben."
Core versus context
Raben verwijst naar de methodiek van de Amerikaanse managementconsultant Geoffrey Moore, die onderscheid maakt tussen ‘core’ en ‘context’. De ‘core’ richt zich op die aspecten waarmee bedrijven zich differentiëren, de ‘context’ zijn zaken die de klant van een bedrijf mag verwachten. "Focus dus op ‘core’, op die dingen die het verschil kunnen maken. Er zullen tijdens de sessie vele zinnige en onzinnige dingen worden geroepen, waarvan enkele breder worden gedragen en verder worden uitgewerkt. Op deze manier is bijvoorbeeld ooit het idee ontstaan om het boeken van vliegreizen via internet mogelijk te maken, destijds een aardverschuiving in de luchtvaart. Nu vinden we dat heel normaal. Dus op die manier verschuift datgene wat nu ‘core’ is, later weer naar de ‘context’."
Creatief zoeken
Deze hele aanpak wordt Design Thinking genoemd, een praktische methodiek voor het creatief op zoek gaan naar nieuwe problemen die we nu nog niet eens zien. Op basis van bijvoorbeeld een customer journey map kan inzicht verkregen worden waar technologie veel impact kan hebben. Kern van de methode is samenwerking: co-create, co-design, co-exist en co-lead zijn veel terugkerende termen. Design Thinking wordt al decennialang met veel succes toegepast en biedt elk bedrijf de mogelijkheid de innovatieve krachten in de organisatie op te wekken en voor zich te laten werken. "Zo zou het eigenlijk altijd moeten gaan, met elk project. IT’ers willen graag leuke dingen met en voor de business doen, met coole technologie. De marketeer wil gehoor vinden voor zijn creatieve ideeën en de salesmanager wil zijn klant kunnen verbazen met innovatieve producten en diensten. Dat reikt aanmerkelijk verder dan alignment. Dat is gewoon samen optrekken. De innovatie komt dan als vanzelf," aldus Raben.