23 augustus 2012 -
Europese banken moeten kostenbesparingen van 40 tot 70 miljard euro doorvoeren in de komende vijf jaar. Dat betekent een besparing van minimaal tien procent. Om dit te bereiken, moeten banken zich richten op het stroomlijnen en versimpelen van processen. Dit vereist een cultuuromslag die alleen bereikt kan worden door het structureel aanpakken van de oorzaak van de kosten.
Dit blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants onder 25 Europese banken, waaronder ING, Barclays en Santander.Het is opvallend dat 40 procent van de top-25 banken die Roland Berger onderzocht nauwelijks bezig is met het structureel verlagen van de kosten. Bij een kwart van de banken is het nog maar de vraag of de aangekondigde maatregelen voldoende zijn om zich te beschermen tegen een verdere verslechtering van de situatie in de bankensector. Mark de Jonge, partner bij Roland Berger in Nederland: "Met de welbekende ‘kaasschaafmethode’ redden banken het niet meer. Ze moeten de oorzaak van de kosten structureel aanpakken en zich niet beperken tot korte termijn besparingen. Bovendien verwacht de maatschappij dat de rol van banken de komende tijd nog meer in dienst zal staan van de economische ontwikkeling in Europa."
Focus op core business en stroomlijnen processen Volgens Roland Berger moeten banken zich heroriënteren op hun rol in de maatschappij. Banken zullen minder complexe producten moeten aanbieden en zich moeten focussen op hun core business. Uit het onderzoek blijkt dat banken binnen achttien maanden tien tot twintig procent van de kosten kunnen besparen door organisatorische processen te verbeteren, zoals het stroomlijnen, standaardiseren én versimpelen van werkzaamheden en het intern delen van kennis. "Het versimpelen van producten en processen verbetert ook de positionering van de bank bij klanten. Die kiezen dan voor producten die ze begrijpen," aldus De Jonge.
De Jonge: "Eenvoud is eigenlijk de belangrijkste factor om significante besparingen door te voeren en de klant optimaal te bedienen. Oftewel: eenvoudigere producten, processen en een simpelere organisatiestructuur. Zo zou men in Nederland bij consumentenbanken bijvoorbeeld intern de managementstructuren kunnen vereenvoudigen en richting klanten meer multi-channel kansen kunnen benutten."
Cultuuromslag
De Jonge: "De uitdagingen waar de banken voor staan, zijn niet te onderschatten en dienen omarmd te worden door het management van de banken. Het gaat hier echt om een cultuuromslag en dat is zeker in de bankensector niet makkelijk. Er is weinig tijd en veel druk vanuit de markt en de maatschappij om banken weer een relevante rol te laten spelen in het welzijn van de maatschappij. Het is dus zaak dat banken zo snel mogelijk aan de slag gaan met kostentransformaties."