UC-integratie voor veel bedrijven een strategische beslissing
23 augustus 2012 -
Het implementeren van kwalitatieve Unified Communications (UC)-oplossingen bespaart niet alleen kosten maar draagt ook bij aan efficiëntere en verbeterde werkprocessen. Dit brengt Unified Communications naar een strategisch niveau. Dat stelt Jabra op basis van resultaten afkomstig van een door Frost & Sullivan uitgevoerd onderzoek, onder 302 bedrijven die Unified Communications hebben toegepast.
Vandaag de dag wordt Unified Communications (UC) niet meer alleen gezien als een nieuwe techniek maar juist als een strategische beslissing om de bedrijfscultuur te veranderen en bedrijfsprocessen te verbeteren. Een verrassende conclusie uit het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Jabra door onderzoeksbureau Frost & Sullivan, is dat de return on investment niet meer de belangrijkste reden is om over te gaan op UC. Integendeel, bedrijven zien ook de verhoogde productiviteit van hun werknemers en een verbetering in de kwaliteit van bedrijfsprocessen.
Positief rendement
Bijna 80 procent van de respondenten zegt zeer optimistisch te zijn over de return on investment van UC en verwacht een positief rendement op de investering in minder dan twee jaar. Dit optimisme bleek consistent onder de respondenten werkzaam bij zowel grote als kleine bedrijven.
Onderdeel van de bedrijfsstrategie
Nog eens 88 procent van de bedrijven werkt met UC als een onderdeel van hun bedrijfsstrategie, mede dankzij de wereldwijde recessie (57 procent). Deze bedrijven zochten naar een lange termijn oplossing en zien het als een investering in niet alleen hun bedrijfskritische IT-infrastructuur, maar ook als een investering in de bedrijfscultuur en operationele processen, waarvan de voordelen binnen de hele organisatie zichtbaar zijn. De gedachte hierachter is dat bedrijven door de UC-technologie hun concurrentiepositie verbeteren in deze veranderende economie, door de slag die ze maken met efficiëntere bedrijfsprocessen en hogere productiviteit. Het is duidelijk dat UC een strategie is die verder reikt dan de wereldwijde financiële crisis.
Kosten zijn het grootste obstakel
De belangrijkste obstakels om UC te implementeren waren de totale kosten (63 procent), de beperkte toegevoegde waarde voor het overgrote deel van het personeel (35 procent), en personeel dat niet in staat is om het zelf te implementeren en te beheren (31 procent). Het laatste argument kwam in het bijzonder uit de financiële dienstverlening (42 procent) en productie organisaties (41 procent).
De kostprijs was vooral een probleem bij grote bedrijven met meer dan 5000 medewerkers (73 procent), terwijl slechts 58 procent van de bedrijven met 50-250 werknemers de kosten als een obstakel zien. Kleinere bedrijven zijn meer bezorgd over de looptijd van het UC-implementatieproces (31 procent), terwijl dit alleen een zorg is bij veertien procent van de grotere bedrijven.
Diverse uitdagingen
Respondenten noemden verschillende uitdagingen omtrent hoe werknemers de nieuwe UC-toepassingen opnemen. Deze uitdagingen zijn grotendeels consistent in alle branches en bedrijfsgroottes. De drie belangrijkste uitdagingen waren onvoldoende opleiding (58 procent), de weerstand tegen het opgeven van bestaande instrumenten (44 procent) en het gebrek aan integratie met de bestaande instrumenten (37 procent).
Communicatie en voorlichting
De communicatie en voorlichting van het personeel over de nieuwe technologie is belangrijk voor een succesvolle implementatie van UC, want dit is afhankelijk van de houding die de werknemer aanneemt tegenover de nieuwe manier van werken. Het onderzoek toont aan dat het meekrijgen van het personeel de belangrijkste les is die getrokken kan worden uit het implementatieproces (49 procent), meer nog dan het meekrijgen van het management (29 procent) in het implementatieproces.
Implementatieplan
"Zoals we hebben gezien, doet Unified Communications vandaag de dag een enorme belofte aan organisaties," zegt Rob Arnold, Program Manager, Frost & Sullivan. "Echter, bedrijven die op zoek zijn naar te implementeren UC-technologieën moeten bewust zijn van de uitdagingen die die hiermee gepaard gaan en zullen een goed doordacht implementatieplan moeten opstellen. Ook het opleiden van medewerkers over de voordelen van deze technologie en het meekrijgen van personeel zijn kritische componenten van een succesvolle UC-implementatie."
Randapparatuur
Toen er werd gevraagd naar de benodigde randapparatuur antwoordde meer dan zes van de tien respondenten dat headsets een belangrijke rol spelen bij werknemers. De ondervraagden onderstreepten daarbij dat hands-free communicatie (58 procent) en de verbeterde geluidskwaliteit (42 procent) ervoor zorgen dat dat er steeds meer gebruikt wordt gemaakt van spraak-applicaties.