21 augustus 2012 -
Uit tal van werknemersonderzoeken komt naar voren dat veel werkenden gefrustreerd zijn. Over hun werkgevers. Hun grootste kritiekpunt? Organisaties weigeren beleid in het leven te roepen dat hun eigen doelstellingen ondersteunt. In een recent onderzoek onder 800 mensen in diverse sectoren stelde bijna de helft dat gebrek aan transparantie hun organisatie in de weg staat bij het bereiken van haar doelen.
Dit gebrek aan transparantie omvat onder andere niet open en eerlijk zijn over de richting van de onderneming en geen input vragen aan de werknemers voor er grote beslissingen genomen worden.
Gebrek aan transparantie kost geld en mensen
Toch zouden directies betere beslissingen nemen als ze van tevoren wél feedback vragen aan mensen op alle niveaus binnen de organisatie. En daarmee miljoen besparen. Bovendien jaagt gebrek aan transparantie waardevolle werknemers en klanten weg en zijn de prestaties nooit optimaal. Managers moeten het dus zeker niet laten om hun medewerkers actief te betrekken bij het creëren van nieuwe kansen en het aan de kaak stellen van de huidige processen. Maar liefst driekwart van de werknemers blijkt maar wat graag feedback te geven als dat wordt gevraagd.
Vertrouwen als basis
Werkt u voor een van die organisaties die werknemers niet om input vraagt, besef dan dat dit niet van de ene op de andere dag zal veranderen. Waardevolle feedback van werknemers krijgen vereist vertrouwen. En dat kost tijd. Vertrouwen moet opgebouwd en onderhouden worden, dat is er niet zomaar opeens. U kunt ermee beginnen op ongedwongen wijze gesprekken te stimuleren over de richting en strategie van de onderneming en uw mensen vervolgens informeel om hun mening vragen. Heel belangrijk hierbij is dat u de ideeën en opmerkingen die u nu hoort, niet direct de grond inboort door te zeggen dat ze toch niet zullen werken. Als u wilt dat mensen u input geven, dan moeten ze zich veilig voelen want anders doen ze het nooit meer. Eén afkeurende blik kan het vertrouwen voor jaren teniet doen!
Coach uw medewerkers
Nog een tip: zie uzelf meer als coach dan als baas. Laat uw medewerkers zelf met oplossingen komen en bespreek de mogelijke gevolgen daarvan. Zonder oordeel te vellen; laat ze zelf ontdekken wat wel en niet zou kunnen werken!
Is er eenmaal een bepaalde mate van vertrouwen dan kunt u zelfs overwegen bepaalde werknemers uit te nodigen voor managementoverleg. Zo zien zij wat er allemaal komt kijken bij het nemen van belangrijke beslissingen en tegelijkertijd toont u hiermee aan hoezeer u hen vertrouwt.
Hoe u het ook doet: als medewerkers zich meer bewust zijn van de doelen van de organisatie en zelf ideeen aan kunnen dragen om die te bereiken, zijn ze des te meer betrokken en dus productiever.
Bron:Management Issues
Door transparanter te zijn motiveer je veel medewerkers wel degelijk. Een open cultuur over de resultaten, verzuim, veranderingen die doorgevoerd gaan worden nemen veelal onzekerheen weg. Het huidige management stuurt volledig op cijfers en slaat de informatievoorziening naar de werkvloer over. zeker in deze tijden waar krant en TV vol staat over de crisis is het raadzaam om de werkvloer deelgenoot te maken en hen 1 te maken met het bedrijf in beleving. Je kan nog verrast worden over die uitkomst.
Door je medewerkers, die graag meedenken, te betrekken krijg je een meer gedragen beslissing. Spilter is een systeem dat dit perfect ondersteunt en faciliteert. Gedragen besluitvorming is waardevol en wij vertellen u graag mee over onze manier van werken om dit te bewerkstelligen. Dominantie en hierarchie vervallen, het proces is open en transparant en beslissen wordt efficienter en effectiever.