zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bekijk uw medewerkers als Olympische sporters

20 augustus 2012 - Als manager vandaag de dag staat u voor een geweldig lastige uitdaging. De doelstellingen worden met moeite gehaald, resultaten blijven achter, en er is misschien een aantal medewerkers waar u afscheid van moet nemen. Ga er maar aan staan! Er wordt van managers enorm veel gevraagd in deze tijd; denk bijvoorbeeld aan uw verantwoordelijkheid medewerkers tevreden te houden en toch de, ogenschijnlijk, onrealistische doelen te vertalen naar een afdelingsplan.

Maar ook het beoordelen, zo niet afrekenen, van medewerkers op hun prestaties en tegelijkertijd ook het benutten en ontwikkelen van hun talenten. Typische dilemma’s voor u als manager die in het huidige economische klimaat zeer voelbaar en zichtbaar zijn. Ruben Mogge, werkzaam als adviseur bij de Boertiengroep en sportpsycholoog, ziet een oplossing in de wijze waarop wordt gewerkt in de sport. 



Hoge prestaties
Het bedrijfsleven en de sport kunnen over en weer veel van elkaar leren, aldus Mogge. Door zijn werkzaamheden als trainer en sportpsycholoog ziet hij aan weerszijde de sterke kanten die niet van elkaar worden benut. De sport is een eigenaardig systeem dat er onder andere voor zorgt dat sporters tot hoge prestaties komen. U als manager kunt een aantal aspecten uit dit systeem en deze omgeving van sport goed gebruiken om in de huidige tijd het hoofd goed en gezond boven water te houden. 

Zorg voor korte feedbackloop

In de sport worden sporters continu geconfronteerd met feedback op hun prestatie. Ajax wint of verliest een wedstrijd. Ranomi Kromowidjojo weet elke keer precies of ze de 50 meter vrij sneller of minder snel dan de vorige keer. En Epke Zonderland ervaart tijdens elke training of hij wel of niet dichter bij de nieuwe techniek ‘Zonderland’ komt. Kortom, continue feedback op de prestatie. Een sporter weet elke keer: doe ik het nu goed of niet? Als manager helpt het uw medewerkers te laten werken in een omgeving waarin ze ook continu feedback krijgen. Uw medewerker weet dan meteen en voortdurend of ze met datgene bezig zijn dat echt belangrijk is en of ze dat goed doen. Het geeft uw medewerker de mogelijkheid zichzelf bij te sturen en hij of zij ziet de unieke bijdrage aan het teamresultaat. Aangezien elke werkcontext zeer specifiek is, is het aan u als manager om samen met uw medewerkers te kijken op welke manier de omgeving zo is in te richten dat er directe en voortdurende feedback mogelijk is. Het gaat hier niet om scorebordjes en tijdmetingen. Het gaat om feedback van bijvoorbeeld de klant, feedback van elkaar, sturing op korte termijndoelen en afspraken over te behalen resultaten en ontwikkeling, aldus Mogge 

Transparantie over doelstelling en heldere afspraken maken.
Mogge: "In de (top)sport draait alles om winnen. Alles staat in het teken van een hoger doel, namelijk de vooraf vastgelegde en beoogde prestatie. En iedereen in de club of vereniging moet zich hieraan conformeren en vanuit deze mindset werken. Louis van Gaal verwoordde dit destijds mooi: ‘Dat wij met AZ kampioen zijn geworden is ook te danken aan de koffiejuffrouw en de man die op het veld de lijnen trekt’. Ik noem dit een winnaars- of topsportmentaliteit." Als u dit vertaalt naar de werkvloer betekent dit dat iedereen op de hoogte moet zijn van ten eerste de doelstelling en ten tweede wat dat voor hem of haar betekent. Vaak genoeg hoor ik dat organisaties klantvriendelijkheid als speerpunt noemen. Maar heeft de medewerker op de back office een idee wat dat voor hem of haar betekent? Ook hier speelt u een sleutelrol. Samen met de medewerker dient u te kijken wat een doelstelling, missie en visie van uw organisatie betekent voor uw medewerkers in de dagelijkse praktijk. 

Zie uw medewerkers als olympische spelers

Epke Zonderland zwemt geen 50 meter en Marleen Veldhuis hockeyt geen olympische finale. Met andere woorden, zet uw medewerkers in op hun talent. Het is inmiddels echt een illusie te denken dat uw medewerker allround moet zijn en dat zij datgene moeten verbeteren wat ze nu niet goed doen.
Zie het voorbeeld van Toyota. Werkend volgens het ‘lean’ principe erkennen zij verspilling van menselijke talenten als een van de grootste risico’s voor een efficiënte bedrijfsvoering. Om volgens het idee van ‘talent benutten’ te werken bent u als manager ook een coach. Het is aan u de taak talent te spotten, te ontwikkelen en het zodanig in te zetten dat uw team de doelstellingen haalt. Een veel gehoord tegenargument is dat het onmogelijk is elke medewerker datgene te laten doen dat hij of zij leuk vindt, aldus Mogge.
Volgens Mogge is dit alleen waar als u rigide en star naar de talenten en mogelijkheden van medewerkers kijkt enerzijds en de taakinvulling anderzijds. Altijd is het mogelijk om een medewerker zodanig in te zetten dat hij of zij het meeste van zijn tijd bezig is met datgene wat de medewerker goed kan, waar zijn talent zit. Maar inderdaad, twintig procent van een functie zal niet volledig aansluiten op een talent. Dat is de 20 procent die gewoon gedaan moet worden. Daar kunt u goed het gesprek over aan gaan met uw medewerker. 

Bent u bereid de laatste tien procent te geven?

Voor de ambitieuze managers onder ons is er een keus om de werkomgeving zodanig in te richten dat we spreken van een topsportmentaliteit. Dit echter heeft verregaande consequenties voor de manier waarop er wordt gewerkt. Dat is namelijk lopen op uw tandvlees. Het behalen van een goed resultaat voor u als manager komt voor 90 procent met hard werken en de juiste dingen doen. Die laatste tien procent die u echt succesvol maken kosten onevenredig veel energie in vergelijking met de eerste 90. Een topprestatie leveren binnen uw team betekent namelijk dat u intern elke fout blootlegt en met de betreffende medewerker(s) deze fout analyseert. Dat u en uw medewerkers elkaar continu aanspreken op elkaars functioneren. Ook neemt u moeilijke beslissingen over medewerkers die het gestelde niveau niet halen. De vraag is of een werkomgeving zich hiervoor leent. Als dit het geval is, dient het een weloverwogen keuze te zijn om volgens deze manier te werken, aldus Mogge.
Het is lonend om een aantal aspecten uit de wereld van sport te vertalen naar uw eigen praktijk en de werkvloer. Het helpt u bij de sturing van uw team of afdeling en het helpt uzelf te organiseren als manager.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoe krijgt ook u een team van Olympische winnaars? Vijf tips
 Vijf teambuilding-tips uit de sportwereld
 Vier aspecten van talentmanagement die u kunt leren van de sportwereld
 Tien tips om te presteren onder druk
 
 
reacties
 
dr.eric r.van de wall  |   | 
22-08-2012
 | 
10:25 uur
Prima artikel,compleet mee eens, voorbeelden te over.
Ook langere termijn denken en uitwisseling,continuïteit en beloning,mentaal en fysiek gezond blijven.
Erna Hollander  |   | 
22-08-2012
 | 
10:33 uur
Goed en duidelijk artikel, herkenbaar in vele bedrijven!
Een mooie start voor een ander (sportiever)beleid in de toekomst.

Erna Hollander.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10