zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Expat voelt zich niet gewaardeerd na thuiskomst

17 augustus 2012 - Het is alom bekend dat werknemers van multinationals die een tijd in het buitenland hebben gewerkt, de organisatie relatief vaak verlaten zodra ze weer in eigen land zijn. Uit onderzoek van het Tippie College of Business blijkt nu dat dit met name komt omdat voormalige expats niet het gevoel hebben dat hun buitenlandse ervaring gewaardeerd wordt.

Het thuisland is niet veranderd, maar de expat zelf wel. Na een lange periode in een hele andere cultuur te hebben gewoond en gewerkt voelen veel van hen zich fundamenteel anders. Deze persoonlijke ontwikkeling zien ze echter niet weerspiegeld in de manier waarop hun bedrijf hen benadert. Dat is de reden waarom ze vervolgens vaak snel op zoek gaan naar een andere baan. Maar liefst 38 procent vertrekt binnen een jaar na terugkeer uit het buitenland. Daar internationale opdrachten vaak toegewezen worden aan de beste werknemers, betekent dit een substantieel verlies voor werkgevers. 



Grote waarde
De nieuwe identiteit die het gevolg is van de buitenlandse ervaring, leidt ook tot een hele nieuwe manier van kijken naar de carrière en ambities. De onderzoekers stellen dat ex-expats vinden dat ze dankzij hun nieuwe inzichten van grotere waarde voor hun organisatie geworden zijn. Dit zien ze echter niet terug in de manier waarop ze in vergelijking met hun collega’s zonder internationale ervaring behandeld worden. 

Tips
De onderzoekers komen ook met tips voor ondernemingen om het vertrek van hun expats te voorkomen. Zo kunnen ze ingezet worden om mensen te begeleiden die voor het eerst naar het buitenland gaan, of kunnen ze hen meer betrekken bij de internationale strategie van de onderneming. Beide spelen in op de internationale ervaring van de expat en tonen aan dat de organisatie die ervaring op waarde schat.
Daarnaast zouden organisaties hun expats beter kunnen begeleiden terwijl ze in het buitenland zijn, om zo hun band met het thuisfront in stand te houden.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Pensioengat dreigt voor expats
 Expat wil niet terug naar huis
 Vier consequenties van de gewijzigde expatregeling
 Bedrijven met expats nemen risico’s te licht op
 
 
reacties
 
Ike  |   | 
20-08-2012
 | 
09:26 uur
Helaas geldt het spreekwoord: Wat de boer niet kent eet hij niet.

Managers hebben totaal geen inzicht in situatie ander land, wat er bij komt kijken, het omgaan van tegenslagen, flexabiliteit etc.

Heb verschillende ervaren Expats gehad in mijn coaching sessies, die meteen weer uit Nederland willen vertrekken.

Managers zagen internationale ervaring niet als vol aan. Men gaf als feedback:

1) \'\'het reilen en zeilen van Nederland niet snapten\'\' - terwijl hij 2 jaar was
weggeweest.

2) Men zocht een flexibel persoon die zich snel kan aanpassen aan het team en dat hij dat niet was. - Expat had zich aangepast aan Aziatische culturen, Latijns America en Afrika? Niet flexibel genoeg????

3) Werkervaring gezocht van Amerikaanse ondernemingen?? - Werd afgewezen omdat hij geen ervaring had, terwijl hij 5 jaar in Amerika had gewoond en gewerkt bij branchegenoten en goede referenties.

Kan er wel een boek over schrijven.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10