13 augustus 2012 -
Werknemers die frequent zakelijk reizen, blijken aanzienlijk meer last te hebben van een lager concentratievermogen, meer stress en een verminderde productiviteit in vergelijking met hun niet-reizende collega’s. Dit is één van de belangrijkste conclusies van een onderzoek in opdracht van AirPlus International, zo schrijft Zakenreis.nl.
Bedrijven moeten dan ook bij het opstellen van hun reisbeleid rekening houden met de hoeveelheid stress die gepaard gaat met reizen.
Hartmonitor
In samenwerking met het fysiologisch onderzoeksinstituut Optima-Life kregen AirPlus-zakenreizigers en een controlegroep bestaande uit niet-reizende medewerkers een hartmonitor die zowel de hartslag als de schommelingen daarin registreerde. Deze droegen zij gedurende drie dagen en nachten continu, behalve onder de douche. Daarna werd berekend hoelang zij gemiddeld erover deden om te herstellen van de activiteiten die zij gedurende de drie dagen hadden ondernomen. Voor de controlegroep waren dat de dagelijkse werkzaamheden in het Verenigd Koninkrijk. Voor de reizigers waren dat trips naar Europese landen en bestemmingen verder weg, zoals Amerika en Singapore.
De resultaten van de groep verschilden enorm. De reizigers hadden veel langer nodig om te herstellen dan de thuisblijvers. Het gemiddelde dagelijkse herstelpercentage in de niet-reizigersgroep was 26 procent vergeleken met slechts veertien procent bij de reizigers. Ook sliepen de reizigers veel korter dan de thuisblijvers: gemiddeld respectievelijk zes uur en 41 minuten vergeleken met zeven uur en twee minuten.
Slecht herstel
De resultaten laten niet alleen de duur van het herstel zien (uitgedrukt in procenten), maar ook de kwaliteit van het herstel, uitgedrukt op een gewogen schaal van -100 tot +100. De reizigers scoorden min 35, de thuisblijvers plus 81. Het slechte herstel kan door een aantal interne en externe factoren komen. Sommige daarvan zijn tot op zekere hoogte beheersbaar. Tot de interne en omgevingsfactoren behoren: uitdroging, alcoholconsumptie, nervositeit of stress (bijvoorbeeld door vliegangst of werkgerelateerde stress), voeding, fysieke activiteiten, medicatie.
Externe factoren zijn onder andere: slaapomgeving, geluidsoverlast, hoogte, verlichting, omgevingstemperatuur, lichaamstemperatuur, lichaamscomfort, tijdzones, vluchttijden.
AirPlus adviseert deze invloeden mee te nemen bij het bepalen van de reisregels. Dit betekent niet dat er door iedereen business class moet worden gereisd, maar wel dat bedrijven zich moeten realiseren dat een gezonde, tevreden medewerker productiever is dan een gestreste.
Aanpassingen reisbeleid
Lian Wolfs, directeur Benelux bij AirPlus, licht toe: "Dat reizen een effect heeft op onze productiviteit en concentratievermogen was al langer bekend. De economische omstandigheden van de afgelopen jaren kunnen ertoe hebben geleid dat organisaties extra druk op hun personeel zetten in het belang van kostenbesparingen. Door aanpassing in het reisbeleid kunnen organisaties de productiviteit van hun personeel eenvoudig verhogen, zodat ze fris en gemotiveerd op hun afspraken verschijnen."