zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zakenreizigers lijden onder reizen

13 augustus 2012 - Werknemers die frequent zakelijk reizen, blijken aanzienlijk meer last te hebben van een lager concentratievermogen, meer stress en een verminderde productiviteit in vergelijking met hun niet-reizende collega’s. Dit is één van de belangrijkste conclusies van een onderzoek in opdracht van AirPlus International, zo schrijft Zakenreis.nl.

Bedrijven moeten dan ook bij het opstellen van hun reisbeleid rekening houden met de hoeveelheid stress die gepaard gaat met reizen. 



Hartmonitor
In samenwerking met het fysiologisch onderzoeksinstituut Optima-Life kregen AirPlus-zakenreizigers en een controlegroep bestaande uit niet-reizende medewerkers een hartmonitor die zowel de hartslag als de schommelingen daarin registreerde. Deze droegen zij gedurende drie dagen en nachten continu, behalve onder de douche. Daarna werd berekend hoelang zij gemiddeld erover deden om te herstellen van de activiteiten die zij gedurende de drie dagen hadden ondernomen. Voor de controlegroep waren dat de dagelijkse werkzaamheden in het Verenigd Koninkrijk. Voor de reizigers waren dat trips naar Europese landen en bestemmingen verder weg, zoals Amerika en Singapore.
De resultaten van de groep verschilden enorm. De reizigers hadden veel langer nodig om te herstellen dan de thuisblijvers. Het gemiddelde dagelijkse herstelpercentage in de niet-reizigersgroep was 26 procent vergeleken met slechts veertien procent bij de reizigers. Ook sliepen de reizigers veel korter dan de thuisblijvers: gemiddeld respectievelijk zes uur en 41 minuten vergeleken met zeven uur en twee minuten. 

Slecht herstel
De resultaten laten niet alleen de duur van het herstel zien (uitgedrukt in procenten), maar ook de kwaliteit van het herstel, uitgedrukt op een gewogen schaal van -100 tot +100. De reizigers scoorden min 35, de thuisblijvers plus 81. Het slechte herstel kan door een aantal interne en externe factoren komen. Sommige daarvan zijn tot op zekere hoogte beheersbaar. Tot de interne en omgevingsfactoren behoren: uitdroging, alcoholconsumptie, nervositeit of stress (bijvoorbeeld door vliegangst of werkgerelateerde stress), voeding, fysieke activiteiten, medicatie.
Externe factoren zijn onder andere: slaapomgeving, geluidsoverlast, hoogte, verlichting, omgevingstemperatuur, lichaamstemperatuur, lichaamscomfort, tijdzones, vluchttijden.
AirPlus adviseert deze invloeden mee te nemen bij het bepalen van de reisregels. Dit betekent niet dat er door iedereen business class moet worden gereisd, maar wel dat bedrijven zich moeten realiseren dat een gezonde, tevreden medewerker productiever is dan een gestreste. 

Aanpassingen reisbeleid
Lian Wolfs, directeur Benelux bij AirPlus, licht toe: "Dat reizen een effect heeft op onze productiviteit en concentratievermogen was al langer bekend. De economische omstandigheden van de afgelopen jaren kunnen ertoe hebben geleid dat organisaties extra druk op hun personeel zetten in het belang van kostenbesparingen. Door aanpassing in het reisbeleid kunnen organisaties de productiviteit van hun personeel eenvoudig verhogen, zodat ze fris en gemotiveerd op hun afspraken verschijnen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Eén op de acht buitenlandse zakenreizen vanwege ‘MICE’
 Zakenreiziger niet blij met grote verschillen in bagageregels
 Zakenreizigers werken harder
 Zakenreiziger slaapt minder en eet meer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10