10 augustus 2012 -
Meer dan driekwart van de Spanjaarden zou wel in het buitenland willen werken. De belangrijkste redenen hiervoor zijn betere carrièremogelijkheden en de slechte economische situatie in eigen land. Dat blijkt uit de Global Talent Mobility Survey, het grootste internationale onderzoek naar mobiliteit op de arbeidsmarkt uitgevoerd in 66 landen.
Van alle respondenten in Spanje geeft bijna 77 procent aan in het buitenland te willen werken. Bijna 40 procent geeft aan dat de bereidheid om ook daadwerkelijk te gaan, heel groot is.
Talent uit Spanje
De redenen om internationaal te gaan werken liegen er niet om. Als belangrijkste drie redenen worden de slechte economische situatie in eigen land, betere carrièremogelijkheden en een betere levensstandaard genoemd. Dat betekent dat werkgevers in andere landen die meer perspectief bieden, nu kunnen profiteren van het talent uit Spanje. Zo zijn er bijvoorbeeld nog behoorlijk wat vacatures in te vullen op gebied van Techniek, logistiek, Productie, R&D en ICT.
Europese landen
Op de vraag in welke landen de Spanjaarden willen werken, antwoordde meer dan de helft met Duitsland. Ze hebben een voorkeur voor Europese landen, want in de top tien komen maar drie landen voor buiten Europa. Nederland staat op de achtste plaats. Er was de mogelijkheid om meerdere landen te noemen.
Talent uit het buitenland
"Steeds meer werkgevers en uitzenders richten hun pijlen ook op Spaans en Grieks Talent," aldus StepStone.nl. "De grote werkloosheid en het weinig perspectief is een belangrijke reden voor talent om buiten de landsgrenzen te kijken. Gelukkig is er ook positief nieuws te melden uit het onderzoek….het klimaat en de liefde zijn nauwelijks een reden om te vertrekken. Blijkbaar zit het met de zon en de zoenen wel goed in Spanje."
Onderzoek Aan het onderzoek hebben ruim 162.000 mensen uit 66 verschillende landen meegewerkt. Het Global Talent Mobility Survey is voor de derde keer gehouden en uitgevoerd door de Intelligence Group in samenwerking met The Network. In Nederland is StepStone de partner voor dit onderzoek.