zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Prijsniveau supermarkten omhoog door grondstoffenschaarste

7 augustus 2012 - In juli is er, vanwege grote droogte in de VS, een explosieve stijging geweest van de prijs van granen (tarwe, maïs) en andere voedingsgrondstoffen, zoals soja. In 2008 leidde een dergelijke stijging van de grondstofprijzen tot aanmerkelijk hogere prijzen in de supermarkt. Ook begin 2011 stegen de grondstofprijzen, maar toen bleven de effecten voor de consument beperkt.

Supermarkten, die hun marge de jaren daarvoor iets hadden zien oplopen, besloten met het oog op prijsconcurrentie deze kosten niet door te berekenen. Vanwege de grote druk op de marges zullen supermarkten deze keer niet in een positie zijn om dit te kunnen doen en zal de consument dit, zeker in de laatste maanden van 2012, merken aan de kassa. 



Grote druk op de marges zal op termijn afnemen.

Door de overname door Jumbo zal actiesupermarkt C1000 uit het straatbeeld verdwijnen. Hierdoor neemt de promotiedruk op de andere ketens op termijn af. Vooral het verkopen tegen soms extreme negatieve marges zal niet langer noodzakelijk zijn. De marge op voornamelijk A-label producten zal hierdoor stabieler worden waardoor de prijs lager kan worden gehouden om tegemoet te blijven komen aan de prijsbewuste consument. Op korte termijn zal er eerst nog een slag plaatsvinden om te C1000 klant en verwachten wij een toename van ‘vaste lage prijs’ acties of bulkacties waarmee supermarkten deze actiegevoelige klanten hopen aan te trekken. 

Aandeel private label producten zal toenemen
In Nederland bedraagt het marktaandeel van private label producten ongeveer 27 procent; weinig in vergelijking met de ons omringende landen die ver boven de 30 procent zitten. Gezien het prijsbeleid van de huidige consument zullen we ook in Nederlandse supermarkten een verdere toename van private label producten gaan zien. Vooral op het gebied van biologische en duurzame producten valt er nog een slag te halen voor private label producten. De totale bestedingen aan duurzame producten in de supermarkt besloeg meer dan 750 miljoen euro in 2010 en groeien, ondanks de crisis, nog steeds waardoor instappen aantrekkelijk lijkt.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Grondstoffenprijzen blijven volatiel in onzekere markten
 Lager groeitempo China leidt tot daling in grondstofprijzen
 Merkartikelen staan onder druk
 Productiebedrijven vrezen grondstofschaarste
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10