Prijsniveau supermarkten omhoog door grondstoffenschaarste
7 augustus 2012 -
In juli is er, vanwege grote droogte in de VS, een explosieve stijging geweest van de prijs van granen (tarwe, maïs) en andere voedingsgrondstoffen, zoals soja. In 2008 leidde een dergelijke stijging van de grondstofprijzen tot aanmerkelijk hogere prijzen in de supermarkt. Ook begin 2011 stegen de grondstofprijzen, maar toen bleven de effecten voor de consument beperkt.
Supermarkten, die hun marge de jaren daarvoor iets hadden zien oplopen, besloten met het oog op prijsconcurrentie deze kosten niet door te berekenen. Vanwege de grote druk op de marges zullen supermarkten deze keer niet in een positie zijn om dit te kunnen doen en zal de consument dit, zeker in de laatste maanden van 2012, merken aan de kassa.
Grote druk op de marges zal op termijn afnemen.
Door de overname door Jumbo zal actiesupermarkt C1000 uit het straatbeeld verdwijnen. Hierdoor neemt de promotiedruk op de andere ketens op termijn af. Vooral het verkopen tegen soms extreme negatieve marges zal niet langer noodzakelijk zijn. De marge op voornamelijk A-label producten zal hierdoor stabieler worden waardoor de prijs lager kan worden gehouden om tegemoet te blijven komen aan de prijsbewuste consument. Op korte termijn zal er eerst nog een slag plaatsvinden om te C1000 klant en verwachten wij een toename van ‘vaste lage prijs’ acties of bulkacties waarmee supermarkten deze actiegevoelige klanten hopen aan te trekken.
Aandeel private label producten zal toenemen In Nederland bedraagt het marktaandeel van private label producten ongeveer 27 procent; weinig in vergelijking met de ons omringende landen die ver boven de 30 procent zitten. Gezien het prijsbeleid van de huidige consument zullen we ook in Nederlandse supermarkten een verdere toename van private label producten gaan zien. Vooral op het gebied van biologische en duurzame producten valt er nog een slag te halen voor private label producten. De totale bestedingen aan duurzame producten in de supermarkt besloeg meer dan 750 miljoen euro in 2010 en groeien, ondanks de crisis, nog steeds waardoor instappen aantrekkelijk lijkt.