Multicultureel talent vergroot succes internationaal zakendoen
7 augustus 2012 -
Bij zakendoen over de grens heeft een organisatie te maken met extra onzekerheden. Er zijn verschillen in taal, cultuur, wetgeving, gewoontes en zakelijke netwerken. Het is een voordeel als een organisatie al bekend is met een gastland of beschikt over lokale contacten. In dit artikel gaat strategieconsultant Maud Oortwijn, auteur van ‘Zakendoen over de grens’ in op de oorzaken van succes en falen.
In de afgelopen tien jaar is duidelijk geworden hoe immigranten uit een bepaald gastland een positieve impact kunnen hebben op de internationalisering van bedrijven naar dat land. Managers met een multiculturele achtergrond beschikken vaak over unieke inzichten, als het gastland overeenkomt met de eigen culturele achtergrond. Dat gaat soms erg goed. In andere gevallen was de multiculturele samenwerking juist aanleiding is voor het falen van internationale activiteiten.
Succes
Het positieve ‘immigranteneffect’ is vanuit verschillende invalshoeken te onderbouwen. Multiculturele managers brengen lokale contacten en passende zakelijke vaardigheden in. Zij hebben kennis van de cultuur, taal, markt en sociale gewoonten. Dit vergroot de kans op succes. De geschiedenis leert ons hoe landen juist succesvol zakendoen met buitenlandse markten waar veel van hun immigranten vandaan komen, wat Nederland bijvoorbeeld heeft met Indonesië (ons land investeert relatief veel in Indonesië). Bedrijven opgericht door immigranten van een bepaald gastland, zijn ook geneigd (meer) te investeren in het ‘geboorteland’.
Multiculturele managers hebben aldus invloed op het succes van internationaal zakendoen. Van de bedrijven die succesvol zijn over de grens, heeft een relatief groot deel een multiculturele manager met een achtergrond in de gastregio. De culturele achtergrond van managers in de organisatie maakt de besluitvorming efficiënter. Zij begrijpen een nieuwe markt sneller en zijn minder onzeker over de ‘onbekende’ omgeving.
Falen
Investeringsplannen van ondernemers met een multiculturele achtergrond worden echter ook vaker stopgezet. Dit gebeurt wanneer bij nader inzien er onvoldoende resultaten verwacht worden. Dit zijn met name kleine ondernemingen met een beperkte internationale ervaring: start-up’s die samen met een lokale partner internationale activiteiten ontwikkelen.
De vaak persoonlijke lokale (familie)contacten zijn dan het belangrijkste concurrentievoordeel op basis waarvan gekozen is voor deze internationale activiteiten. Het sterke vertrouwen dat men heeft in de lokale (persoonlijke) contacten blijkt achteraf onterecht. Het gaat opvallend vaak mis, juist als de persoonlijke contacten in een nieuw gastland zó goed zijn dat deze de hoofdreden vormen om te kiezen voor het gastland. Een blind vertrouwen in persoonlijke relaties is de aanzet voor een grote teleurstelling.
Het is lastiger om een persoonlijke relatie op zakelijke wijze te managen, waardoor misstanden minder snel worden bijgestuurd. Op het moment dat er iets misgaat in deze samenwerking, valt het business plan om. Men is te afhankelijk van specifieke lokale contacten. Het hebben van een (multi)culturele achtergrond en een sterk internationaal netwerk is een voordeel. Het moet alleen niet de zakelijke afwegingen beperken.
Tips en adviezen
- Ervaring in een gastland en/of het hebben van een vergelijkbare culturele achtergrond is een groot voordeel in zakendoen over de grens. Maar het is geen wondermiddel. Zet dus niet iemand op een positie die zij zonder hun culturele achtergrond niet zouden innemen.
- Kies een verantwoordelijk manager (in de eigen organisatie) en/of een lokale partner (om zaken mee te doen) in de eerste plaats op rationele argumenten.
- Als er sterke persoonlijke relaties betrokken zijn in zakelijke transacties, wordt het moeilijker én belangrijker om zakelijke afspraken te maken.