6 augustus 2012 -
40 procent van de Nederlanders besteedt zo weinig mogelijk tijd aan winkelen. Een vijfde van de Nederlanders ziet het zelf als een ‘moetje’ en ziet er tegenop. Dit blijkt uit een onafhankelijk onderzoek naar het winkelgedrag van CendrisMonitor onder 5.509 panelleden van het consumentenpanel ConsuMeningen. Slechts een vijfde van de Nederlanders ziet winkelen als een hobby. Dit geldt met name voor hoogopgeleide singles en studenten.
Nederlandse consumenten zijn trouw aan bepaalde winkels voor hun dagelijkse boodschappen. Albert Heijn, Lidl en Aldi zijn de meest favoriete supermarkten. Ook zweren Nederlandse consumenten bij bepaalde merken. Marije van der Poel van Cendris: "We zien een duidelijk verschil in merkentrouw bij verschillende productgroepen. Zo geeft 65 procent van de respondenten aan trouw te blijven aan hetzelfde merk koffie. Dit geldt met name voor gesettelde streekgezinnen en voor ondernemende 60-plussers. Bij machinevaatwasmiddelen en douche- en badproducten is men veel minder merktrouw. Opvallend is dat ruim driekwart van de consumenten geen voorkeur heeft voor A-merken; de winkelwagen is vaker gevuld met huismerken of B-merken. A-merken worden vooral gekocht als ze in de aanbieding zijn."
Welgestelde gezinnen en emptynesters gebruiken massaal spaarkaarten
Nederlandse consumenten maken graag gebruik van spaar- en kortingsacties. Zogenaamde welgestelde gezinnen en emptynesters hebben het vaakst een spaarkaart; hoogopgeleide singles en studenten het minst vaak. De AH Bonuskaart is het populairst, bijna 80 procent van alle ondervraagden heeft er een in zijn portemonnee. 69 procent van de Nederlanders heeft een Airmiles pas en slechts vijf procent een Bijenkorf card. Dit zijn met name hoopopgeleiden tussen de 35 en 60, welgestelde gezinnen en emptynesters.
40 procent Nederlanders gooit te veel in de winkelwagen
Consumenten gaan over het algemeen met een duidelijke missie naar de supermarkt, zo blijkt uit het onderzoek. Bijna een derde van de consumenten weet van te voren al precies wat voor producten hij gaat kopen. Maar ook de prijs speelt een belangrijke rol in de aankoopbeslissing. Nederlanders blijken echte koopjesjagers; ruim 70 procent gooit zijn winkelwagen vol met producten die op dat moment in de aanbieding zijn. Sommigen slaan daar wel eens in door; 40 procent komt toch nog regelmatig met meer boodschappen thuis dan oorspronkelijk de bedoeling was.