zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Winkelen lang niet zo populair als gedacht

6 augustus 2012 - 40 procent van de Nederlanders besteedt zo weinig mogelijk tijd aan winkelen. Een vijfde van de Nederlanders ziet het zelf als een ‘moetje’ en ziet er tegenop. Dit blijkt uit een onafhankelijk onderzoek naar het winkelgedrag van CendrisMonitor onder 5.509 panelleden van het consumentenpanel ConsuMeningen. Slechts een vijfde van de Nederlanders ziet winkelen als een hobby. Dit geldt met name voor hoogopgeleide singles en studenten.

Nederlandse consumenten zijn trouw aan bepaalde winkels voor hun dagelijkse boodschappen. Albert Heijn, Lidl en Aldi zijn de meest favoriete supermarkten. Ook zweren Nederlandse consumenten bij bepaalde merken. Marije van der Poel van Cendris: "We zien een duidelijk verschil in merkentrouw bij verschillende productgroepen. Zo geeft 65 procent van de respondenten aan trouw te blijven aan hetzelfde merk koffie. Dit geldt met name voor gesettelde streekgezinnen en voor ondernemende 60-plussers. Bij machinevaatwasmiddelen en douche- en badproducten is men veel minder merktrouw. Opvallend is dat ruim driekwart van de consumenten geen voorkeur heeft voor A-merken; de winkelwagen is vaker gevuld met huismerken of B-merken. A-merken worden vooral gekocht als ze in de aanbieding zijn."


 
Welgestelde gezinnen en emptynesters gebruiken massaal spaarkaarten
Nederlandse consumenten maken graag gebruik van spaar- en kortingsacties. Zogenaamde welgestelde gezinnen en emptynesters hebben het vaakst een spaarkaart; hoogopgeleide singles en studenten het minst vaak. De AH Bonuskaart is het populairst, bijna 80 procent van alle ondervraagden heeft er een in zijn portemonnee. 69 procent van de Nederlanders heeft een Airmiles pas en slechts vijf procent een Bijenkorf card. Dit zijn met name hoopopgeleiden tussen de 35 en 60, welgestelde gezinnen en emptynesters. 

40 procent Nederlanders gooit te veel in de winkelwagen

Consumenten gaan over het algemeen met een duidelijke missie naar de supermarkt, zo blijkt uit het onderzoek. Bijna een derde van de consumenten weet van te voren al precies wat voor producten hij gaat kopen. Maar ook de prijs speelt een belangrijke rol in de aankoopbeslissing. Nederlanders blijken echte koopjesjagers; ruim 70 procent gooit zijn winkelwagen vol met producten die op dat moment in de aanbieding zijn. Sommigen slaan daar wel eens in door; 40 procent komt toch nog regelmatig met meer boodschappen thuis dan oorspronkelijk de bedoeling was.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 On- en offline verkoopkanalen versterken elkaar onvoldoende
 Internet niet meer weg te denken bij het winkelen
 E-commerce stijgt explosief, en daarmee het misbruik
 Webwinkels geen bedreiging voor winkelbezoek
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10