zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Besluitvaardigheid geen belangrijke eigenschap voor Nederlandse leiders

3 augustus 2012 - Nederlandse werknemers vinden ethisch handelen de belangrijkste eigenschap van een leider, samen met inspirerend zijn voor het personeel. Er bestaat een direct verband tussen de financiële prestaties van organisaties en hun leiderschap. Bedrijven met sterk leiderschap, zijn 40 procent succesvoller dan organisaties waar leiderschap minder belangrijk is.

Dit blijkt uit het jaarlijkse internationale onderzoek 'Best Company for Leadership' van Hay Group onder 2.300 organisaties wereldwijd.



40 procent meer kans op succes bij goed leiderschap
Leiderschap is voor bedrijven steeds vaker een kritische succesfactor in de (internationale) concurrentiestrijd. Bedrijven met sterk leiderschap, hebben bijna 40 procent meer kans op succes dan vergelijkbare organisaties waarbij dit minder hoog op de agenda staat. Uit het onderzoek blijkt dat ook innovatie een belangrijke succesfactor voor bedrijven is. Erin Lap, Director Leadership & Talent bij Hay Group: "Wanneer werknemers worden uitgedaagd om met nieuwe ideeën te komen en ze ook de ruimte krijgen om deze voor te leggen aan het hoger management, verdwijnt de stugge hiërarchische laag en daarmee lange beslissingstrajecten. Dit vergroot het succes aanzienlijk."
Ethisch handelen en inspireren belangrijker voor Nederlandse leider dan besluitvaardigheid 

Nederlands leider moet ethisch zijn
Op de vraag welke eigenschap een goede leider moet bezitten, geeft 25 procent van de Nederlandse respondenten ‘ethiek’ aan. Leiders worden geacht om als rolmodel te fungeren binnen organisaties. Vanuit hun voorbeeldfunctie verwachten Nederlanders dat leiders kunnen inspireren en betekenis geven aan het werk vanuit een sterke visie (37 procent). In Azië vindt men daarentegen dat strategisch denken de belangrijkste eigenschap is. "De nieuwe generatie Nederlandse werknemers is veel meer op zoek naar een combinatie tussen werk en zingeving en minder naar zekerheid en vastigheid. In Azië heerst meer een werkcultuur waar strategische eigenschappen als meest waardevol wordt beschouwd," aldus Lap.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 CFO alerter in economisch onzekere tijden
 Wat maakt beslissingen nemen zo moeilijk?
 ‘Machtige personen nemen verkeerde beslissingen’
 Talentontwikkeling vraagt om ruimte, vertrouwen en leiderschap
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10