zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Scenarioplanning in vijf stappen

2 april 2003 - Scenarioplanning is een wijze van strategievorming waarbij rekening wordt gehouden met de veranderlijkheid van externe factoren, zoals de economische groei, trends onder consumenten, politieke factoren en dergelijke.

Deze vorm van strategisch planning is bijvoorbeeld geschikt voor bedrijven die in het verleden te veel kostbare verrassingen hebben meegemaakt of opereren in een veranderlijke markt.



Vijf stappen
In een artikel op M@n@gement beschrijft Dylan Dresens hoe scenarioplanning in vijf stappen kan worden toegepast.
  • Definieer de scope & tijdsraam en belangrijkste stakeholders;
  • Identificeer basis trends en onzekerheden van invloed op de scope vastgesteld in stap één;
  • Construeer initiële scenario's;
  • Check de robuustheid van de scenario's;
  • Vertaal de scenario's naar huidige activiteiten en strategie.Multinationals en MKB-bedrijven
    Scenarioplanning is niet alleen voor multinationals, maar is tevens inzetbaar en nuttig voor middelgrote en kleine organisaties. Zeker wanneer ze te maken hebben met een dynamische en onzekere omgeving, aldus Dresens.

    Artikel
    Het hele artikel is hier te lezen.

  •  
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
     Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
     Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
     
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10