2 april 2003 -
Scenarioplanning is een wijze van strategievorming waarbij rekening wordt gehouden met de veranderlijkheid van externe factoren, zoals de economische groei, trends onder consumenten, politieke factoren en dergelijke.
Deze vorm van strategisch planning is bijvoorbeeld geschikt voor bedrijven die in het verleden te veel kostbare verrassingen hebben meegemaakt of opereren in een veranderlijke markt.
Vijf stappen In een artikel op M@n@gement beschrijft Dylan Dresens hoe scenarioplanning in vijf stappen kan worden toegepast.
Definieer de scope & tijdsraam en belangrijkste stakeholders;
Identificeer basis trends en onzekerheden van invloed op de scope vastgesteld in stap één;
Construeer initiële scenario's;
Check de robuustheid van de scenario's;
Vertaal de scenario's naar huidige activiteiten en strategie.Multinationals en MKB-bedrijven Scenarioplanning is niet alleen voor multinationals, maar is tevens inzetbaar en nuttig voor middelgrote en kleine organisaties. Zeker wanneer ze te maken hebben met een dynamische en onzekere omgeving, aldus Dresens.