Gebruik angst of idealen om consumenten te verleiden
27 juli 2012 -
Reclame beïnvloedt ons, anders zou ze niet bestaan. Maar hoe gebruikt u dit gegeven effectief in uw marketingstrategie? Express.be zocht het uit middels het boek ‘Brandwashed’ van Martin Lindstrom. De auteur beschrijft hierin de trucs waarmee slimme marketeers hun doelgroepen overtuigen om hun producten te kopen. De belangrijkste: angst en idealen.
1. Angst
Brits onderzoek toonde aan dat de angst voor falen een belangrijkere drijfveer is voor consumenten dan de belofte van succes. De meest overtuigende manier om consumenten te overtuigen is om hen een glimp te geven van een gevreesd toekomstscenario, waarna hen uiteraard wordt voorgespiegeld hoe ze die potentiële ramp kunnen vermijden.
Deze methode vindt haar oorsprong in de jaren 1920 en werkt als volgt:
a. Identificeer een probleem (vaak één waarvan consumenten niet eens wisten dat het bestond)
b. Creëer angst voor het probleem
c. Verkoop de remedie
2. Idealen
Deze truc is exact de tegenovergestelde van de eerste. De marketeer creëert een fantasie over een geïdealiseerde toekomst om de consumenten er toe aan te zetten producten of diensten te kopen. Volgens Amerikaans en Canadees onderzoek is zelfs een minieme associatie tussen een bepaald merk en een ‘celebrity’ genoeg om die vervolgens met onszelf te identificeren na het kopen van het merk. Op die manier hopen we de coolheid, attitude, persoonlijkheid, aantrekkelijkheid of het talent van een beroemdheid onbewust over te nemen die het betreffende product aanprijst.
Bron:Express.be
Als je dit artikel zo leest dan gaat er inderdaad wel een belletje rinkelen. Denk aan de anti rimpelcréme, je ziet een vrouw zonder rimpels op de reclame.
Leuk artikel!