Financiële sector kan nog veel meer halen uit e-mailmarketing
25 juli 2012 -
Deze week is het benchmark rapport e-mailmarketing in de financiële sector uitgebracht. Het blijkt dat bedrijven in de financiële sector hun beloftes bij nieuwsbrief-inschrijvingen niet goed nakomen. Van de 115 organisaties die een nieuwsbrief aanbieden, versturen er slechts vijftien (dertien procent) binnen twee weken een nieuwsbrief. 31 procent laat zelfs helemaal niets meer van zich horen.
Online marketing consultant Jordie van Rijn: "Dit is wel erg opmerkelijk. Financials moeten juist vertrouwen opbouwen, dat betekent dus ook net en tijdig opvolgen. Mensen die informatie hebben aangevraagd en ingeschreven hebben voor een nieuwsbrief, zijn dat na zo’n lange periode allang vergeten. Met alle gevolgen van dien. "
Grondige studie
Het benchmark rapport E-mailmarketing in de Financiële Sector is het resultaat van een grondige studie naar de e-mailmarketing en nieuwsbriefverzending van 167 verzekeraars en intermediairs in Nederland. Voor de financiële wereld is in e-mailmarketing nog veel terreinwinst te boeken.
Een aantal conclusies uit het rapport :
• Aanmelden voor een nieuwsbrief wordt niet door alle financials duidelijk aangeboden: Slechts 84 procent van de organisaties met een nieuwsbrief toont de inschrijfmogelijkheid op de homepage.
• De financials werpen behoorlijk veel drempels op tijdens het inschrijven voor een nieuwsbrief: Maar liefst 65,3 procent van de gevraagde velden op inschrijfformulieren is verplicht.
• Van alle organisaties verzendt geen enkele financial een volwaardige welkomst e-mail, een gemiste kans.
Sign up leakage
Veel verzekeraars hebben last van ‘sign-up leakage’ blijkt uit de Benchmark. Oftewel, personen vloeien gemakkelijk weg uit het aanmeldproces tijdens de eerste stappen doordat het proces niet goed is doorgedacht. Ook is de inschrijfmogelijkheid lastig te ontdekken. Zo plaatst achttien procent de inschrijfmogelijkheid ‘under the fold’ en 39 procent op een moeilijk te ontdekken plaats op de website.
Pieter Stroop, Managing Director bij DM Interface: "Op het moment dat een bedrijf zich kan vergelijken met zijn concurrenten, zie je bij veel ondernemingen de ogen opengaan. Een van de beste motivaties om direct aan de slag te gaan met het verbeteren van hun e-mailmarketing."
Lang wachten op de eerste communicatie
Van de 115 organisaties die een nieuwsbrief aanbieden, versturen er slechts 15 organisaties binnen twee weken een nieuwsbrief. 21 verzekeraars sturen hem binnen een maand. Maar ook na een succesvolle inschrijving wordt er vaak niet goed opgevolgd.
Van de 115 bedrijven die een nieuwsbrief aanbieden, stuurt 31 procent uiteindelijk geen nieuwsbrief. Ter vergelijking, in de reisbranche is dit vijf procent. Voor de rest is het drie maanden wachten voordat de eerste e-mail in de inbox belandt. Van Rijn: "Een goed welkom is een warm welkom. Dat begint bij de voordeur. Nieuwe geïnteresseerden zijn erg waardevol, maar er wordt maar bar weinig mee gedaan. Geen enkele van de onderzochte organisaties biedt een volwaardige welkomstmail, een gemiste kans."
Het onderzoek
De benchmark geeft een overzicht van de e-mail welkomststrategieën en inschrijftactieken van de financiële sector en vult deze aan met direct toe te passen aanbevelingen. Hiervoor zijn de inschrijfmogelijkheden van 167 intermediairs en verzekeraars diepgaand onderzocht (waarvan er 115 een openbare nieuwsbrief aanbieden).
Meer informatie over het volledige rapport en een gratis preview is te downloaden. U kunt ook een presentatie aanvragen via de website. Financials kunnen zien hoe ze zelf scoren ten opzichte van de concurrentie en leren van best (en worst) practices.Voor de gratis preview van het rapport klikt u hier.
Toch opmerkelijk dat er zoveel bedrijven zijn die de nieuwsbrief niet versturen. Hierbij verliest de klant z'n vertrouwen in het bedrijf en zal zeker niet terug komen. Inderdaad een aandachtspuntje.
Ik vraag me sowieso af hoeveel mensen uberhaupt een nieuwsbrief lezen nadat ze zich hebben aangemeld. Een nieuwsbrief bevat over het algemeen veel saaie informatie. Ik denk dat dit juist een belangrijk aandachtspunt is voor bedrijven. Als ik vanuit mezelf spreek, dan lees ik hoogstens 1x een nieuwsbrief en vervolgens verwijder ik ze vaak, omdat de content niet spannend genoeg is.