24 juli 2012 -
Uit analyse van honderdduizenden e-mails van de failliete energiegigant Enron is gebleken dat werknemers van grote ondernemingen gemiddeld 112 e-mails per dag versturen, waarvan een zevende niets meer bevat dan roddels. Dit stelt Eric Gilbert van Georgia Tech's School of Interactive Computing nadat hij 600.000 e-mails van het omgevallen bedrijf onderzocht.
De hoeveelheid roddel – berichten over een persoon of personen die niet bij de ontvangers stonden – noemt hij onverwacht. Hoewel Gilbert erkent dat er bij Enron een zekere ‘wild west cultuur’ heerste, denkt hij niet dat de manier van communiceren erg anders is bij andere grote organisaties. Hij stelt meteen dat roddel zeker niet per definitie negatief is maar vaak zelfs een belangrijke manier van communiceren. Via ‘roddel’ leren we onze collega’s kennen en in dit onderzoek werd het beschouwd als een manier om sociale informatie te delen.
Roddelende managers
Toch moet zelfs Gilbert toegeven dat de negatieve roddel bijna drie keer meer voorkwam dan positieve (hoewel een flink deel ook neutraal te noemen was). Nog een conclusie: het meest geroddeld werd er door de werknemers met het laagste salaris, maar op een goede tweede plaats stonden de directeuren en managers.
Bron:Management Issues