Maatschappelijk ondernemen niet altijd profijtelijk
23 september 2001 -
Het gezegde 'Wie goed doet, goed ontmoet' lijkt niet altijd te gelden. Een bedrijf dat 'maatschappelijk ondernemen' ter harte neemt en zich uitslooft om goed te zijn voor medewerkers en omgeving, moet nog maar afwachten of dat ook leidt tot een hogere koopbereidheid bij de klant.
Geld geven aan goede doelen, een positief discriminatiebeleid voeren en leden van minderheden in dienst nemen, aan marketingprogramma´s een liefdadig tintje geven: steeds meer bedrijven houden zich hier actief mee bezig. De vraag of deze activiteiten effect hebben op houding en koopbereidheid van de klant wordt echter zelden gesteld.
Een uitvoerig, vergelijkend onderzoek wijst uit dat van maatschappelijk ondernemen zeker geen wonderen moeten worden verwacht. Om te beginnen is de beoordeling van dit soort activiteiten sterk afhankelijk van de persoonlijke opvattingen van de klant. Met andere woorden: als de meeste klanten zich zelf niet al te zeer betrokken voelen bij goede doelen of niets voelen voor positieve discriminatie van minderheden, dan zullen ze dat bij een bedrijf waar ze klant zijn, ook niet waarderen. Bovendien bestaat de kans dat de klant denkt dat dergelijk beleid ten koste gaat van de kwaliteit van de geleverde producten of diensten.