zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Maatschappelijk ondernemen niet altijd profijtelijk

23 september 2001 - Het gezegde 'Wie goed doet, goed ontmoet' lijkt niet altijd te gelden. Een bedrijf dat 'maatschappelijk ondernemen' ter harte neemt en zich uitslooft om goed te zijn voor medewerkers en omgeving, moet nog maar afwachten of dat ook leidt tot een hogere koopbereidheid bij de klant.

Geld geven aan goede doelen, een positief discriminatiebeleid voeren en leden van minderheden in dienst nemen, aan marketingprogramma´s een liefdadig tintje geven: steeds meer bedrijven houden zich hier actief mee bezig. De vraag of deze activiteiten effect hebben op houding en koopbereidheid van de klant wordt echter zelden gesteld.



Een uitvoerig, vergelijkend onderzoek wijst uit dat van maatschappelijk ondernemen zeker geen wonderen moeten worden verwacht. Om te beginnen is de beoordeling van dit soort activiteiten sterk afhankelijk van de persoonlijke opvattingen van de klant. Met andere woorden: als de meeste klanten zich zelf niet al te zeer betrokken voelen bij goede doelen of niets voelen voor positieve discriminatie van minderheden, dan zullen ze dat bij een bedrijf waar ze klant zijn, ook niet waarderen. Bovendien bestaat de kans dat de klant denkt dat dergelijk beleid ten koste gaat van de kwaliteit van de geleverde producten of diensten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10