Vijf tips om politieke strategieën in uw zakelijke voordeel aan te wenden
23 juli 2012 -
Van cynische klanten tot vijandige media: politici en ondernemingen krijgen steeds vaker te maken met gelijksoortige uitdagingen. Politieke ‘consumenten’ waren al cynischer, sceptischer en minder betrokken, maar inmiddels krijgen organisaties met een zelfde mate van wantrouwen te maken. Niet in de laatste plaats door de financiële crisis.
Zowel organisaties als politic zijn gefocust op winnen. On de politiek scherpt het win-of-verlies karakter van de verkiezingen de noodzaak om te winnen. Politieke strategen ontwikkelen daarom procedures om de duidelijkheid en discipline die nodig is voor die winst vast te leggen. Die aanpak kunnen managers ook toepassen. Voormalig politiek strateeg Lencer Livermore presenteert op Management Today vijf tips om politieke tactieken toe te passen in de directiekamer.
1. Bepaal de doelgroep die nodig is om te winnen
Zorg dat de strategie gebaseerd is op inzicht in de doelgroep. Politiek strategen analyseren die van hen minutieus – denk aan de zwevende kiezers – waardoor ze door en door weten wie zij zijn en hoe ze hen moeten beïnvloeden.
2. Verlies de concurrentie geen moment uit het oog Zoals Michael Porter constateerde: de taak van de strateeg is het begrijpen van en reageren op de concurrentie. Verkiezingen draaien meer dan wat dan ook om het verslaan van de concurrentie. Weten wat uw sterke en zwakke punten zijn en hoe die zich verhouden tot die van uw concurrentie, is essentieel om uw sterke kanten uit te bouwen. Scherm uw eigen zwakheden af en buit die van uw tegenstander uit.
3. Positioneer uzelf op winnend gebied
Als u eenmaal weet wie uw doelgroep is en hoe u zich verhoudt tot de concurrentie, is het zaak uzelf (de organisatie, uw product, uw merk) strategisch te positioneren: bepaal op welke gebieden u daadwerkelijk kunt winnen. Verover dit (letterlijke of figuurlijke) terrein voordat uw tegenstanders dat doen.
4. Creëer een contrast om de keuze te verduidelijken
Iedere succesvolle politieke campagne zet zijn eigen punten af tegen die van de concurrenten. Door een keuze te presenteren tussen twee opties wordt de kiezer – of de consument – gevraagd te kiezen en niet alleen te beoordelen. Dit heeft een veel groter effect.
5. Ken uw verhaal en blijf erbij
Fundamenteel voor verkiezingssucces is de discipline u aan uw strategie te houden. Vertaal die strategie in een verhaal dat de basis vormt van al uw communicatie. Een verkiezing is een strijd tussen verhalen: wordt het nieuws gedomineerd door uw verhaal, dan wint u.