HR heeft positieve impact op de winstcijfers van bedrijven
23 juli 2012 -
Er blijkt vanuit HR steeds meer vraag om de inspanningen op het vlak van talentmanagement te correleren met een meetbare bedrijfsimpact. Dat komt naar voren uit het zesde jaarlijkse Business Outcomes Study Report van SHL, waarin dieper wordt ingegaan op de manieren waarop bedrijven hun personeelsgegevens gebruiken om beter onderbouwde bedrijfsbeslissingen te nemen.
Nu de concurrentie in onze herstellende economie opnieuw toeneemt, willen steeds meer bedrijven wereldwijd toegang tot alomvattende People Intelligence-gegevens, om een strategisch voordeel te halen ten opzichte van hun concurrenten via betere verkoopcijfers, lagere bedrijfskosten en verbeteringen op het vlak van algemene productiviteit. Hier volgen enkele specifieke resultaten:
• Een toename in de verkoop van 780.000 euro per verkoper bij een grote autohandelaar. Uit de studie bleek ook dat diezelfde werknemers drie keer zoveel kans maakten op een beoordeling als topverkoper.
• Een productiviteitstoename van 41 procent bij de medewerkers van een callcenter
• Besparingen van meer dan 2,5 miljoen euro bij een verzekeringsmaatschappij dankzij lagere verloop- en afwezigheidscijfers van het personeel
• Een verviervoudiging van de verkoopcijfers bij een kleinhandel waar de leidinggevende managers werden geëvalueerd als medewerkers met een "hoog potentieel"
• 41 procent toename in efficiency, 31 procent meer inkomsten en 22 procent lager personeelsverloop bij een outsourcer van klantenservices
Talent Analytics
"Alles wat we doen, draait rond personeel. Het is dan ook essentieel dat we het verband tussen de talentbeslissingen en bedrijfsresultaten in detail onderzoeken", verklaarde David Leigh, CEO van SHL. "Hoe bedrijven vandaag de dag gebruikmaken van hun People Intelligence, bepaalt niet alleen in hoeverre ze succesvol zijn, maar ook of ze al dan niet kunnen concurreren op welke markt dan ook." Het rapport voor 2012 benadrukte ook de toenemende vraag naar Talent Analytics: bedrijven willen immers bepalen hoe hun personeelsbestand scoort binnen het concurrentielandschap van hun sector of geografisch gebied. Talent Analytics biedt antwoorden op enkele van de belangrijkste vragen waarmee bedrijven tegenwoordig worden geconfronteerd, zoals hoe goed ze talent kunnen aantrekken en behouden, de kracht van hun leidinggevend talent, en hoe talentprogramma's nog doeltreffender en efficiënter gemaakt kunnen worden.
Goed artikel! Verbeteren van resultaten begint bij effectief benutten van personeel (talenten!) managers dienen eigenlijk gefaciliteerd te worden hoe hun medewerkers beter aan te sturen. Juist in deze tijd. Dit begint met erkennen van drijfveren. Mensen presteren het best wanneer je ze vanuit hun natuurlijke motieven en behoeftes kunnen werken. Managers hebben het te druk (of niet de aanleg...) om dit te weten (of te managen) en naar te handelen. Een talenten analyse is een eenvoudige en zeer gebruiksvriendelijke manier waarmee hr en het lijn management hun personeel beter kan laten functioneren. De investering is makkelijk terug verdient. Gezien een medewerker al gauw €50.000 (of veel meer) kost p.j. Zonder ''zeker te weten'' of de medewerker dit waar gaat maken... Invester 2-3% en je weet het. Waar het ontwikkelpotentieel ligt, waar de valkuilen en hoe deze te managen. De gevolgen reiken ook verder dan alleen meer winst per medewerker. Benut je personeel, betrek HR.