zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Millenniumgeneratie wil gelijkwaardigheid en flexibiliteit op het werk

18 juli 2012 - De ‘millenniumgeneratie’, vertegenwoordigd door jonge mensen die sinds het jaar 2000 de arbeidsmarkt betraden, willen gelijkwaardigheid, flexibiliteit, meer zeggenschap en verantwoordelijkheid. Technologische toepassingen, zoals nieuwe softwareoplossingen, een laptop, tablet of smartphone, kunnen daarbij helpen.

Dat is de belangrijkste conclusie van het whitepaper ‘HR-uitdagingen en –oplossingen: Werknemers verbinden en empoweren in een nieuwe werkomgeving’ van ADP.  Het whitepaper stoelt zijn conclusies onder meer op een onderzoek over technologiegebruik van ADP onder 703 directieleden die verantwoordelijk zijn voor het personeelsbeleid en algemeen management bij bedrijven in Europa en Australië. 



Andere generatie, andere eisen
De nieuwe generatie werknemers stelt andere eisen aan de werkomgeving. Gelijkwaardigheid en onafhankelijkheid staan hierbij hoog in het vaandel. Voor een succesvolle bedrijfsvoering zullen bedrijven de nieuwe groep werkenden aan zich moeten binden, maar daar is meer voor nodig dan enkel een financiële beloning. Een meer menselijke werkomgeving, meer eigen verantwoordelijkheid en meer flexibiliteit behoren tot de nieuwe manier van werken die wenselijk is voor de jongste generatie werknemers. Zij voelen zich hierdoor meer betrokken bij de organisatie en zijn daardoor productiever, stelt het whitepaper. 

Betrokkenheid creëren

Verschillende gedegen onderzoeken koppelen een goed personeelsbeleid en betrokkenheid van werknemers aan zakelijk succes. Betrokken werknemers zijn productiever, bieden betere service aan klanten en vertrekken minder snel. Deze betrokkenheid kan worden gecreëerd door een duidelijk uitgestippelde carrière te bieden, werknemers het gevoel te geven gehoord te worden en te luisteren naar en reageren op ideeën. Ook is het van belang de mogelijkheid te bieden tot flexibel werk, vertrouwen en respect te geven en de werknemers te betrekken bij de besluitvorming. Technologie speelt hierin een belangrijke rol, zo concludeert het whitepaper. Dit maakt flexibel en mobiel werken mogelijk en trekt de jongere generatie aan. Bovendien helpt het om het personeel mondig te maken en daarmee hen meer te betrekken bij de bedrijfsvoering. 

Mobiele technologie

In het flexibel werken speelt mobiele technologie een grote rol. "Het bieden van de mogelijkheid om buiten kantoor te werken met mobiele technologie is een van de manieren om talent voor je te winnen," zegt Leon Vergnes, Algemeen Directeur van ADP Nederland. "We merken zelf ook dat veel jonge sollicitanten direct vragen waar hun werkplek is en of het nodig is om iedere dag naar kantoor te komen."
Onderzoek van ADP en CorporateLeaders wijst uit dat bedrijven ook daadwerkelijk proberen in te spelen op deze mobiele behoefte. "De verscheidenheid aan werkinstrumenten wordt steeds groter en er is een redelijke mate van vrijheid om deze te gebruiken," aldus Vergnes. Smartphones en tablets worden steeds meer in het bedrijfsleven geïntegreerd. Uit het onderzoek van ADP blijkt dat 44 procent van de ondervraagden de werknemers hebben voorzien van smartphones of tablets, of dat zij hun personeel toegang verschaffen tot bedrijfsapplicaties op mobiele toestellen. De voornaamste reden dat bedrijven hiervoor kiezen, is het verhogen van de werknemerstevredenheid. Daarnaast leidt dit tot een verbetering van de service aan personeel. Andere argumenten zijn de verhoging van productiviteit, de verbetering van directe besluitvorming en het beter kunnen inspelen op organisatorische veranderingen.
Technologische toepassingen, zoals het gebruik van smartphones en tablets in het bedrijfsleven blijken daarmee een katalysator te zijn voor het creëren van een werkplek waar mensen meer verantwoordelijkheid hebben en productiever zijn. De benadering van technologie in het bedrijfsleven is echter ook afhankelijk van de inzet van het senior management en implementatie in de bedrijfscultuur. "Directieleden zullen de verandering die zich voordoet in de arbeidswereld moeten begrijpen, willen ze de komende tien jaar de strijd om talentvol personeel winnen. Zij moeten zich realiseren dat arbeid steeds minder plaatsgebonden wordt en meer een manier van denken is," aldus Vergnes.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Millennial verkiest persoonlijke ontwikkeling boven hoog salaris
 Generatie Y is helemaal niet zo anders
 Bent u klaar voor de millennial?
 Zes omgangstips voor Millennials
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10