17 juli 2012 -
Heeft het zin om Twitter in te zetten voor het vinden van personeel? Is dat wel een geschikt medium en komen daar wel genoeg mensen op af? Leonie Lindeboom van Monsterboard geeft antwoord op haar blog. Lindeboom: "Twitter is in Nederland populairder dan Hyves en LinkedIn. Sterker: Nederlanders zijn de actiefste twitteraars van de hele wereld, procentueel gezien."
Daarmee is nog niet gezegd of uw kandidaten ook op Twitter komen. Want 3,2 miljoen is veel, maar daar zitten tegenwoordig ook steeds meer kinderen tussen. Belangrijk is dus eerst om na te gaan of uw doelgroep ook op Twitter zit. Lindeboom: "Zo weten wij bijvoorbeeld via Wervingswereld van Intelligence Group dat slechts veertien procent van de HBO opgeleide IT’ers met nul tot tien jaar werkervaring Twitter gebruikt. Die doelgroep zit meer op Facebook (41 procent) en vaksites zoals Tweakers (29 procent). Belangrijk dus om goed advies in te winnen en een professionele recruitmentstrategie op te zetten voor u ergens aan begint. Want Twitter kost veel tijd en die wilt u alleen inzetten als het zin heeft."
Pluspunten van Twitter
Maar als uw doelgroep inderdaad op Twitter actief is, is het een fantastische toegevoegde waarde voor recruitment. Enkele pluspunten op een rij:
• Het is een prachtig medium om lading te geven aan uw employer brand. Vertel interessante dingen over uw bedrijf, deel ervaringen, geef tips. En ga in gesprek met uw volgers door te reageren op vragen en opmerkingen.
• Als u bovenstaande doet is Twitter ook een hele mooie manier om passieve werkzoekenden te bereiken. Gebruik het alleen om vacatures te posten dan zullen die mensen afhaken. Nu blijven ze u volgen en zien ze misschien dat buitenkansje voorbijkomen.
• De snelheid van het medium en de gemakkelijke manier om tweets te retweeten geeft u ook de mogelijkheid om nieuwe doelgroepen te bereiken. Uw volgers zijn uw ambassadeurs en openen deuren naar nieuwe volgers.
• Twitter wordt veel bekeken via de smartphone. Zo bereikt u dus ook mensen die het gewone internet minder gebruiken.
Is Twitter iets voor u, kijk dan ook eens naar deze vijf tips over Twitter en recruitment.
Ik ben vanaf het begin af aan twitteraar en heb verschillende #columns zien komen en gaan. Als IT professional heb ik een vreemde verhouding met de commercie.
Reden hiertoe is de praktische ervaring dat commercie en de wetmatigheden van de IT zich maar zelden verhouden en zonder de schuld ergens te willen leggen is dit toch te wijten aan wat eenvoudige aannames die veel mensen doen waar het het inzetten van IT aangaat.
Twitter is in dat opzicht niet anders dan deze tegenstrijdigheid. Kijk maar eens naar twitter columns zoals #banen #vacatures #IT #ICT #werk, of derivaten daarvan.
Wat u zult ervaren is dat u hier een enorme tickerparade ziet die voor de 'professional' vrijwel onnavolgbaar is en ik me bijna niet aan de indruk kan onttrekken dat vooral de commercie aan het dumpen is maar de professional naar andere fora kijkt.
Ik heb deze mening wel eens vaker geventileerd wat mij dan niet altijd in dank werd afgenomen. Maar, me even beperkend tot de IT professionals, hoor ik volkomen andere geluiden maar niet dat men nu een opdracht heeft weten te scoren via twitter.
Men kan natuurlijk blijven retweeten, lees; elektronisch spammen, maar dat heeft eerder een averechtse effect net zoals spam in de mailbox dat zal zijn. Het heeft alleen, tenminste zeker bij mij, gewoon p het kruisje rechtsboven te klikken en de column permanent te sluiten.
Ik ben als IT professional en coaching professional zeker voor de sociale media maar dat moet m.i. dan wel een toegevoegde waarde hebben iets wat ik zo vaak mis. Twitter? Nee, doe mij maar niet.
Twitter is in dat opzicht niet anders dan deze tegenstrijdigheid.Het heeft alleen, tenminste zeker bij mij, gewoon p het kruisje rechtsboven te klikken en de column permanent te sluiten.