zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bankklanten nemen het heft in eigen handen

13 juli 2012 - De klant neemt steeds meer de leiding in de relatie met de bank. Zo is de klant eerder van plan om van bank te wisselen en wil de klant kunnen kiezen uit verschillende service- en kostenniveaus. Dit blijkt uit de Global Consumer Banking Survey 201van Ernst & Young onder 28.560 bankklanten uit 35 landen.

Marcel van Loo, Banking & Capital Markets Leader EMEIA van Ernst & Young: "Klanten geven de banken een sterk signaal af: ‘wij nemen het heft in eigen handen’. In antwoord daarop moeten banken klantentrends herevalueren, producten prioriteren, dienstverlening verbeteren en uiteindelijk voldoen aan de behoeften van de klant."



Het vertrouwen blijft dalen
Ondanks diverse maatregelen en overheidsingrijpen is het vertrouwen van de Nederlandse klant in de bankensector de afgelopen twaalf maanden afgenomen. De initiatieven die de banken hebben genomen rondom het thema ‘Klant Centraal’ hebben er in de perceptie van klanten niet toe geleid om het tij voldoende te keren. Klanten die besluiten om van bank te wisselen, doen dit voornamelijk vanwege de ontevredenheid over de tarieven (43 procent). Daarnaast worden de negatieve ervaringen in een bankfiliaal (24 procent), het slechte imago van de bank (25 procent) en slechte ervaring met mobiel- of internetbankieren (23 procent) genoemd. Klanten verwachten een hoogwaardige dienstverlening. Een overgrote meerderheid (95 procent) vindt dat banken meer personeel beschikbaar moeten hebben in de bankfilialen. Ook vindt 86 procent dat actief gebruik van meer dan drie producten bij één bank beloond zou moeten worden met lagere tarieven of hogere rentes op spaarproducten. Robert-Jan Hagens, Financial Services Advisory Partner bij Ernst & Young: "De klanttevredenheid valt of staat nog steeds met de prijsstelling. De meeste klanten zijn daar nog niet tevreden over en vinden dat zij onvoldoende informatie hebben over de tariefstructuur. Nu de klant binnen de bankrelatie de touwtjes in handen neemt, is er meer duidelijkheid nodig met betrekking tot prijs- en servicebeloften. De klant wil iets tastbaars terugzien voor zijn loyaliteit en de hoeveelheid bankzaken die hij bij één bank heeft ondergebracht en wacht niet meer af." 

Klantgedrag blijft veranderen

Ruim 60 procent van de Nederlandse bankklanten vindt dat de dienstverlening onvoldoende wordt aangepast aan hun individuele financiële situatie. Wanneer de klant niet tevreden is over zijn bank (prijs/kwaliteit of waardering loyaliteit) dan is hij steeds meer bereid te wisselen van bank. Het aandeel klanten dat alle bankzaken bij één bank heeft ondergebracht daalt verder naar 41 procent en 40 procent bankiert inmiddels bij twee banken. Nederlanders (74 procent) zijn in vergelijking tot de rest van Europa (53 procent) erg trouw aan hun huisbank. Desondanks is het aantal klanten dat van plan is in de komende twaalf maanden van bank te wisselen verdubbeld. 

Klant gebruikt tegenwoordig zijn eigen informatiekanalen

Opvallend is dat de klant in zijn oriëntatie steeds meer gebruik maakt van vergelijkingssites en sociale media en in mindere mate van de traditionele adviseur. 47 procent van de Nederlandse klanten maakt gebruik van persoonlijke aanbevelingen wanneer zij een nieuw product zoeken. 

Focus moet liggen op de prioriteiten van de individuele klanten

Iedere klant heeft individuele wensen en behoefte aan de juiste klantervaring. Daarbij is het opmerkelijk dat 54 procent van de Nederlandse bankklanten er geen moeite mee heeft om persoonsgegevens af te staan indien dit de geboden producten verbetert. Ook de distributiekanalen moeten aansluiten op de individuele wensen van de klant. "Banken dienen de dienstverlening persoonlijk te maken. Een duurzame dialoog met de klant is noodzakelijk, want juist dan kan vastgesteld worden wat er werkelijk leeft bij de klant. Dit vergt voor veel banken structurele aanpassingen in de bedieningsconcepten en in communicatie met de klant," aldus Robert-Jan Hagens.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Duurzame banken kloppen concurrenten op servicegebied
 Consument wil betere service; banken en verzekeraars goedkopere
 Webcare bedrijven verbeterd, maar het kan altijd nog beter
 Duurzaam kantoor verhoogt omzet banken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10