zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Risico's in supply chain cruciaal voor waardecreatie

13 juli 2012 - Bedrijven die actief hun risico's in de supply chain managen, kunnen hun bedrijfsresultaat met veertien procent verhogen ten opzichte van de concurrentie. Door bijvoorbeeld meer kortlopende productvariaties te lanceren, hogere voorraden aan te houden , nauwer samen te werken met een kleinere groep leveranciers en meer uit te besteden, zijn bedrijven beter in staat te voldoen aan de wensen van de veeleisende consument.

Dit blijkt uit internationaal onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants.  Als bedrijven succesvol en concurrerend willen blijven én daarnaast willen inspelen op de behoeften van de klant moeten ze actief de risico's managen in de supply chain. "Het risico niveau in de waardeketen is een kritische factor in het optimaliseren van de prestaties," aldus Alexander Belderok, partner bij Roland Berger in Nederland. "Dus bedrijven die hun omzet en winst willen verhogen, moeten actief de supply chain risico's managen. De complexiteit in de waardeketen zal toenemen; een toename van de voorraden en de uitstaande vorderingen. Bredere portfolio's en kortere levenscycli verhogen de behoefte aan voorraden. Bedrijven die hogere risico's accepteren hebben vaak een langere kasconversiecyclus. Het nemen van meer risico's om het bedrijfsresultaat te verhogen, vereist dus meer bedrijfskapitaal." 



Minder toeleveranciers...

Niet alleen de hoeveelheid voorraad kan worden aangepast, ook het herzien van de hoeveelheid leveranciers is een manier van supply chain management waarmee de resultaten te verhogen zijn. Belderok: "Door terug te vallen op een kleinere groep leveranciers stelt het bedrijf zich afhankelijk en kwetsbaar op, maar het bedrijf blijft flexibel en kan sneller reageren op de wensen van de consumenten." 

... en meer uitbesteden
Bedrijven kunnen ook flexibeler worden door meer uit te besteden, zoals activiteiten binnen R&D of productie. Echter dit maakt de waardeketen complexer. Belderok: "Een wereldwijd en goed ontwikkeld netwerk brengt hogere risico's met zich mee, maar kan van vitaal belang zijn in het bouwen van een sterkere internationale aanwezigheid en het dichter bij de klant komen. Bedrijven moeten een holistische blik hebben en flexibel zijn om risico's te kunnen nemen. Een bedrijf dat toezicht houdt op de leveranciers, fabrikant, groothandel, retailer en consument én de transparantie tussen al deze partijen kan waarborgen, is in staat supply chain risico's op het juiste niveau in te schatten en te managen," aldus Belderok.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Marc Engel (Unilever) CPO van het jaar
 Duurzaamheid bij inkoop loont
 Teveel bedrijven hebben geen passende supply chain
 Just-in-time-principe werkt ook bij talentmanagement
 
 
reacties
 
Pieter Van den Broecke, Managing Director Centraal-Europa bij Manhattan Associates  |   | 
17-07-2012
 | 
16:51 uur
De uitkomsten van dit onderzoek verbazen ons als leverancier van supply chain optimalisatie-oplossingen niet. Ook ik ben van mening dat bedrijven de risico’s in de supply chain goed dienen te managen om een hoger bedrijfsresultaat te behalen. Door levering via verschillende kanalen, wordt de supply chain steeds complexer. Naast het aanpassen van de voorraad en de hoeveelheid leveranciers en het uitbesteden van activiteiten binnen R&D en productie, kan een bedrijf echter ook op andere gebieden voordeel behalen.

Zo is het bijvoorbeeld aan te raden om informatie over supply chain-activiteiten zo goed mogelijk beschikbaar te stellen voor alle partijen; van retailer naar distributeur, naar transporteur, naar fabrikant. Om proactief en efficiënt te kunnen sturen en het aantal fouten te reduceren, dienen alle betrokken partijen in staat te zijn om alle supply chain-ontwikkelingen direct te zien, te synchroniseren en te beheren. Met inzet van de juiste instrumenten is het mogelijk om precies die informatie te delen met handelspartners, die van belang is voor het vlekkeloos verlopen van de supply chain-operaties. Wanneer er in de distributieketen een probleem optreedt, dient automatisch een waarschuwing naar alle partijen te worden verzonden, zodat er direct actie kan worden ondernomen en vertraging kan worden voorkomen.

Daarnaast kunnen handelspartners voordeel behalen door het effectief beheren van de voorraad. Voor het verhogen van de efficiëntie is het van belang dat wordt bekeken of geplaatste orders samen gevoegd of geprioriteerd kunnen worden, of dat voorraad die al onderweg is, op basis van urgentie naar een andere bestemming kan worden verzonden. Distributiesoftware kan bedrijven hierbij helpen. Met een dergelijke oplossing is het mogelijk om een order te monitoren en te beheren als het de verschillende stadia van de distributieketen doorloopt.

Door middel van een betere samenwerking en het effectief beheren van de voorraad kunnen onverwachte ontwikkelingen worden ondervangen en risico's worden verlaagd. Dit zijn cruciale stappen richting een efficiënte en optimale supply chain.

Pieter Van den Broecke
Managing Director Centraal-Europa bij Manhattan Associates

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10