zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vermogensbeheerders lopen aanzienlijke Solvency II-inkomsten mis

12 juli 2012 - Europese vermogensbeheerders volgen geen strategie voor Solvency II. Door het gebrek aan duidelijkheid over de regelgeving moeten de vermogensbeheerders zich proactief opstellen om te verdienen aan het voorbereidingswerk voor Solvency II. Dit blijkt uit onderzoek van Ernst & Young onder Europese vermogensbeheerders. Ruim de helft van de ondervraagden zegt zich proactief voor te bereiden op de regelgeving en twee derde geeft aan over een strategie te beschikken.

Dit geeft aan dat de vermogensbeheerders momenteel kiezen voor een grotendeels reactieve aanpak. Paul de Beus, Partner bij Ernst & Young: "Beheerders hebben tot nu toe een overwegend reactieve houding aangenomen, veelal met het excuus dat duidelijkheid over de regelgeving uitblijft. Maar het vooruitzicht van gegarandeerde inkomsten uit Solvency II gaat in rook op als zij niet door de onzekerheid heen kijken en zich niet proactief opstellen om wat te verdienen. Beheerders verwachten weliswaar dat Solvency II voor nieuwe omzet gaat zorgen, maar uit weinig blijkt dat zij de kansen op het strategisch genereren van inkomsten ook echt benutten. Er staat veel op het spel. Een goede aanpak kan voor aanzienlijke nieuwe inkomstenstromen zorgen en een verkeerde aanpak betekent extra risico voor de verzekeringsportefeuilles." 



De beheerders zijn op tijd klaar

Een kwart van de respondenten is vóór januari 2013 klaar met hun programma en slechts vijftien procent denkt de deadline niet te halen en pas na januari 2014 klaar te zijn. De Beus vervolgt: "Met nog maar ruim twaalf maanden te gaan, begint Solvency II een beetje op een tijdbom te lijken voor vermogensbeheerders. Wat compliance betreft, zullen de meeste ongetwijfeld op tijd klaar zijn maar het is veel beheerders nog niet goed duidelijk hoe ze hun Solvency II-programma’s ook echt in hun voordeel kunnen laten werken." 

Compliance
Van de respondenten geeft 45 procent toe zich zuiver reactief op te stellen of slechts een beperkt plan te hebben. Een derde geeft aan niet over een duidelijke strategie te beschikken terwijl een vijfde nog niet eens een programma heeft. Daarentegen heeft vijf procent van de beheerders proactieve doelen gesteld voor het genereren van inkomen uit Solvency II. De Beus: "Op dit moment ligt voor vermogensbeheerders met een proactieve benadering van Solvency II de markt wijd open om aandeel van hun concurrenten te winnen. Zo hebben we in Nederland gezien dat die vermogensbeheerders die al wel verder zijn gegaan met Solvency II ook echt nieuwe mandaten hebben binnengehaald." 

De kosten van Solvency II blijven onzeker
Volgens een eerder dit jaar uitgevoerd onderzoek van Ernst & Young dachten de meeste beheerders dat Solvency II meer dan een miljoen zou gaan kosten. Inmiddels zijn beheerders minder duidelijk over de te verwachten kosten en zegt 51 procent dat die onzeker zijn. De Beus: "Het voorbereidingswerk voor Solvency II is voor de beheerders een grote algemene kostenpost aan het worden. Intern worden medewerkers anders ingezet en extern moet steeds meer Solvency II-kennis worden aangetrokken. Door de aanhoudende onzekerheid over de precieze invulling van de wetgeving is het de beheerders nog niet helemaal duidelijk wat van hen wordt verwacht qua klantrapportage en gegevensbeheer. Maar één ding is ons duidelijk: Solvency II biedt vermogensbeheerders en andere investment serviceproviders concrete kansen: nieuwe oplossingen zijn nodig om risico’s in de financiële marketen te kunnen heralloceren." 

Communicatie met verzekeraars

Terwijl bijna een derde van de respondenten zegt met de meesten van hun verzekeringsklanten al contact te hebben gehad over Solvency II, is dat voor een groot aantal vermogensbeheerders in dit late stadium nog niet het geval. 53 procent van de beheerders geeft aan overleg te hebben met minder dan de helft van hun verzekeringsklanten en 25 procent van de respondenten geeft aan dat 90 procent van hun verzekeringsklanten nog contact met hen moet zoeken over planning en voorschriften in verband met Solvency II. Voor twintig procent van de respondenten is "overleg met verzekeraars" de grootste uitdaging. De Beus concludeert: "Het lijkt erop dat de beheerders wachten tot ze door hun verzekeringsklanten worden benaderd met een verlanglijstje of gewoon doorgaan met hun eigen Solvency II-programma’s zonder echt een gesprek aan te gaan met hun klanten. De dialoog met de verzekeringssector is bepalend voor het uiteindelijk succes van hun Solvency II-programma's en in de meeste gevallen doen beheerders er dan ook goed aan die dialoog te intensiveren."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Europese verzekeraars bezorgd over implementatie Solvency II
 Vermogensbeheerders moeten zich richten op klantbehoefte en risicomanagement
 Persoonlijk advies houdt geld in Nederland
 Vermogensbeheerders onder de loep
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10