Belangrijkste activiteit van bedrijven op Facebook? Luisteren!
10 juli 2012 -
Bedrijven maken steeds meer gebruik van sociale media. Zes op tien Belgische bedrijven zijn aanwezig op Facebook, vier op tien heeft een Twitter account, 35 procent is aanwezig op LinkedIn en twintig procent gebruikt YouTube. Deze cijfers wijzen er op dat bedrijven het belangrijk vinden om aanwezig te zijn op sociale netwerken. Dit betekent echter niet dat het altijd op een doordachte manier gebeurt, zo schrijft 6Minutes.be.
Onderzoek van InSites Consulting toont aan: hoog gebruik maar lage integratie van sociale media. Slechts tien procent van de bedrijven integreert de sociale media aanpak in de totale bedrijfsstrategie. Iets minder dan de helft is momenteel aan het experimenteren of zet de allereerste stappen op het sociale web. Een op drie van de Belgische bedrijven doet helemaal niets op de sociale media.
Meeluisteren
Drie op de tien Belgische bedrijven luisteren naar wat consumenten over hen vertellen op sociale netwerksites. "Sociale media maken de conversaties tussen consumenten heel transparant. Voor het eerst is het vrij eenvoudig om als bedrijf te ontdekken wat mensen over producten en diensten vertellen. Een steeds grotere groep heeft (terecht) sterke interesse in deze real-time feedback van de markt," aldus Steven Van Belleghem, partner bij het onderzoeksbureau InSites Consulting.
Digitale kloof in de bedrijfswereld
De kans is reëel dat er vrij snel een digitale kloof zal ontstaan in de bedrijfswereld. Dit onderzoek bewijst immers dat bedrijven die nu al veel investeren in de nieuwe media, dat in de toekomst nog meer zullen doen. Bedrijven die nu nog niet veel investeren, hebben ook geen plannen in die richting. "Ondanks de duidelijke digitale evolutie aan klantenzijde zijn er nog steeds bedrijven die er niet van overtuigd zijn dat ook zij de evolutie moeten volgen. De kans bestaat dat deze bedrijven op vrij korte termijn een belangrijke doelgroep zullen mislopen," concludeert Van Belleghem.
Bron:6minutes.be