Shell verslaat Rabobank als meest favoriete werkgever
10 juli 2012 -
Rabobank is na vier jaar onbetwist de nummer één meest favoriete werkgever van Nederland te zijn geweest, ingehaald door Shell. Op de tweede plaats staat de Rabobank, gevolgd door KLM, de Politie en Het Rijk. Grootste daler is ING die van een vijfde plek in 2011 wegzakt naar plaats 39. Verder valt op dat er veel grote verschuivingen zijn, zoals de opkomst van Achmea, Albert Heijn, ASML, Microsoft, KPN, PostNL en Heineken.
Opvallende dalers zijn, naast ING, Unilever, UWV en Staatsbosbeheer. Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group, van de meest recente peiling onder de Nederlandse beroepsbevolking in de eerste helft van 2012.
Shell wordt op eigen kracht eerste plaats
Nadat Philips, inmiddels op plek zeven, tot 2008 jarenlang de rankings domineerde als Meest Favoriete werkgever van Nederland, nam Rabobank in 2008 dit stokje over. Het verschil met de nummer twee, overwegend Shell, was de afgelopen jaren enorm groot. Vanaf 2011 werd dit verschil kleiner totdat Shell er in de eerste helft van 2012 overheen ging. Rabobank heeft aan populariteit tussen 2011-2012 niet zozeer ingeleverd, het is vooral Shell dat in populariteit steeg. De index voor Shell als meest favoriete werkgever (buiten de eigen werkgever om) steeg met maar liefst 22 procent. Daarmee is olie aantrekkelijker geworden dan het zijn van een solide bank en stijgt de interesse voor bedrijven die minder gevoelig zijn voor de conjunctuur, zoals Albert Heijn, KPN, het Rijk, en in mindere mate, Defensie. Dit terwijl er ook grote aantallen personen de overheid en KPN gedwongen moeten verlaten in de komende jaren.
Enorme verschuivingen
In de bijna tien jaar dat Intelligence Group continu de populariteit van werkgevers meet, zijn er zelden zo’n grote verschuivingen gezien. ING maakt een ongekende duikeling te vergelijken met Ahold (boekhoudschandaal) en KPN (bijna faillissement) van een aantal jaren terug. Zo kwam ING eind 2011 in het nieuws met het schrappen van banen en kwam zij daarna niet meer voor in de top twintig van de continue meting. De reorganisaties gecombineerd met de aanhoudende financiële crisis eisen hun tol in de populariteit van ING. Maar ook een wereldwijd toonaangevend bedrijf als Unilever verliest terrein, zelfs onder studenten waar zij jarenlang onbetwist favoriet was. Terwijl Rabobank en ING verliezen, houdt ABN AMRO knap stand en wint zelfs weer een plaatsje. Opvallende stijgers zijn de drie A’s, te weten Achmea, ASML en Albert Heijn samen met Heineken, KPN en Microsoft. Daarmee zijn de komst van ASML en Achmea twee langverwachte nieuwkomers in de top twintig van de Meest Favoriete Werkgevers, heeft Microsoft de prestigeslag met Google en Apple voorlopig gewonnen en is KPN terug in de top tien.
"Reorganisaties en ontslaggolven zijn niet per definitie meer een verklaring voor een daling in populariteit aangezien ze voor nagenoeg alle werkgevers gelden. De manier waarop je dit communiceert wel," aldus Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group "employer branding, arbeidsmarktcommunicatie en strategische HR krijgen meer impact op de populariteit terwijl bedrijven die recruitment outsourcen de zure druiven hiervan moeten proeven."