zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier soorten coachende managers; welke bent u?

6 juli 2012 - In België geeft meer dan zeven op tien werknemers aan dat carrièrecoaching hun prestaties bevordert, maar slechts de helft vindt dat zijn manager een doeltreffende coach is. Deze discrepantie blijkt uit een recent onderzoek bij 500 kantoormedewerkers door Robert Half, zo meldt 6Minutes.be.

De voornaamste voordelen van carrièrecoaching die genoemd worden zijn meer motivatie (55 procent) en meer tevredenheid (90 procent). Werknemers zijn van mening dat een carrièrecoach vooral moet beschikken over kennis en expertise en dat er een wederzijds vertrouwen en respect moeten zijn. 



Vier soorten coaches
Robert Half heeft vier soorten coaches geïdentificeerd, elk met hun eigen kenmerken, en geeft een paar tips over hoe coaches hun relaties met hun teams kunnen optimaliseren:

De besluitvaardige coach
Hun kordate persoonlijkheid en commercieel denken maakt hen natuurlijke leiders. Ze zijn heel competitief en resultaatgericht; ze willen winnen en ze verlangen dit ook van hun medewerkers. Ze kunnen op een uitstekende manier doelstellingen bepalen en de lat hoog leggen. 

De samenwerkende coach

Een grootmoedige coach die uitstekend kan luisteren en vaak wil ‘opkomen voor het team’. Deze coaches besteden veel tijd aan de ontwikkeling van hun medewerkers. Ze begrijpen heel goed hoe het eraan toegaat binnen een team en stimuleren samenwerking tussen verschillende groepen. 

De overtuigende coach

‘Deze coaches zitten boordevol creativiteit en willen hun team altijd op weg helpen naar het volgende grote idee of de oplossing van een probleem. Ze moedigen hun werknemers aan om ‘out of the box’ te denken en ze passen zich bij veranderingen gemakkelijk aan. 

De diagnostische coach

Ze laten hun afdeling draaien als een goed geoliede machine: organisatie en nauwkeurige planning zijn de kenmerken van deze manier van coachen en de werknemers weten wat ze kunnen verwachten. Deze managers moedigen hun team continu aan om hun vaardigheden te blijven bijschaven. Hun kritisch denkvermogen stelt ze in staat goed businessstrategieën te ontwikkelen. Dat hebben ze te danken aan hun natuurlijke talent in het oplossen van problemen.

Hier kunt u nagaan wat voor soort coach u zelf bent.


Bron: 6minutes.be
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De slechtste baas. . . bent u nog altijd zelf
 'Het leven is te kort om talent te verspillen’
 Coachend leidinggeven is een illusie
 Mentor is goed voor uw carrière
 
 
reacties
 
Hans Faas  |   | 
6-07-2012
 | 
13:59 uur
Als u hier meer over wilt weten lees dan het boek \\\\\\\\\\\\\\\'\\\\\\\\\\\\\\\'De gebruiksaanwijzing van uw medewerker\\\\\\\\\\\\\\\'\\\\\\\\\\\\\\\' mensenkennis voor managers...
Joan  |   | 
6-07-2012
 | 
23:04 uur
Interessant. het zou nog beter zijn mocht men eens ophouden met de leidinggevende een coach te noemen.Een formele leidinggevende en een coach zijn twee totaal verschillende begrippen en invullingen. Dat een leidinggevende coachende vaardigheden toepast is prima en inderdaad noodzakelijk goed maar dat maakt hem niet tot coach en zo zien zijn medewerkers hem/haar ook niet.
NumoQuest©  |   | 
10-07-2012
 | 
09:44 uur
Weer een aardig voorbeeld dat men denkt alles en iedereen maar de rol van coach aan te meten of zich per definitie \\\\\\\\\\\\\\\'coach van van alles en nog wat...\\\\\\\\\\\\\\\' te benoemen.

Kort en goed, een coach heeft bepaalde kernkwaliteiten nodig om coach te kunnen zijn. Dat leer je niet even door een cursusje coach te voldoen. Coach ben je ook niet als je je als pedagoog of psycholoog lid laat maken van clubjes zoals Nobco of gelijkwaardig.

Ook voor een coach geld dat je bepaalde persoonlijke eigenschappen moet bezitten om te kunnen coachen. Je zult zo bijvoorbeeld een bepaalde senioriteit moeten bezitten, iets wat niet iedereen van nature bezit. Je zult inzicht moeten hebben in de persoon die zich tot jou wend bijvoorbeeld.

Je zult kennis en ervaring moeten hebben binnen het veld waar je je als coach in wilt gaan begeven. Je kunt van alles heel aardig leren en je eigen maken maar dat maakt je absoluut geen coach.

Momenteel vind half Nederland van zichzelf dat zij/hij goed coachen kan en men bedient zich dan ook graag van allerlei manipulatieve trucjes en methodiekjes om een ander het gevoel te geven goed te worden gecoacht. De resultaten blijven vrijwel altijd discutabel en vrijwel niet meetbaar. Ook het effect op de langere termijn zijn vrij vaak te verwaarlozen.

De reden? Heel eenvoudig. Wanneer je geen manier hebt om inzicht te krijgen in karakter en natuurlijke vaardigheden van de persoon die men coachen wil, moet zich bedienen van allerlei methodieken die uiterst discutabel zijn soms.

Kort en goed, er zijn maar bijzonder weinig mensen die een aantal van die vaardigheden in zich hebben verenigd binnen de Benelux. Wanneer ik iemand hoor zeggen dat die coach is, dan is de kans relatief klein dat dat dan ook werkelijk zo is.

Kort en goed, je kunt iedereen natuurlijk het predicaat \\\\\\\\\\\\\\\'coach\\\\\\\\\\\\\\\' geven maar wat de waarde daar dan van zou moeten zijn. ...

Ach ...

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10