4 juli 2012 -
In een jaar tijd is het aantal social media experts in Nederland met ruim 34 procent gegroeid. Vorig jaar juni telde ons land nog 2.254 social media experts. Dit jaar is dat aantal gestegen naar 3.013. Dat blijkt uit de publicatie ‘Social Media Expert in een Week’ van Jeroen Bertrams. Om de cijfers vast te stellen, is gekeken naar de functietitels die mensen op hun profiel op LinkedIn gebruiken.
Een klein deel van de groei is te verklaren door toename van het aantal gebruikers van het netwerk. Naast de groei in experts, is ook het aantal social media adviseurs fors gegroeid. Vorig jaar leverde een zoekactie op LinkedIn naar een social media adviseur 6.382 resultaten op, dit jaar al 8.167, een groei van 28 procent. Een zoekopdracht naar "social media consultant" levert bijna 14.000 resultaten op, een groei van 31 procent ten opzichte van 2011. Opvallend is dat vooral veel freelancers zichzelf positioneren als social media kenner.
Goeroe of expert?
Recent is er discussie ontstaan over de term ‘social media expert’. Het Interactive Advertising Platform (IAB) publiceerde eind 2011 een document waarin werd opgeroepen om termen als 'social media goeroe' en 'social media expert' af te schaffen. Volgens het platform bestaat er een aanzienlijk verschil tussen ervaringsdeskundigen en strategisch experts. Op haar website heeft het IAB sindsdien een document staan met daarin richtlijnen die bedrijven moeten helpen bij het aantrekken van kundige social media experts.
Stijgende vraag
De auteur van ‘Social Media Expert in een Week', Jeroen Bertrams, ziet een parallel met het jaar 1999: "In dat jaar groeide het aantal e-business adviseurs explosief door een enorme stijging in vraag naar adviseurs. In 2001, toen de eerste internetbubbel doorgeprikt werd, zakte het aantal weer in. De laatste tijd groeit de vraag van bedrijven naar social media adviseurs snel en daarop spelen vooral veel freelancers in door hun kennis over social media uit te breiden en hun titel op LinkedIn aan te passen."