zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederland telt 3. 013 social media experts

4 juli 2012 - In een jaar tijd is het aantal social media experts in Nederland met ruim 34 procent gegroeid. Vorig jaar juni telde ons land nog 2.254 social media experts. Dit jaar is dat aantal gestegen naar 3.013. Dat blijkt uit de publicatie ‘Social Media Expert in een Week’ van Jeroen Bertrams. Om de cijfers vast te stellen, is gekeken naar de functietitels die mensen op hun profiel op LinkedIn gebruiken.

Een klein deel van de groei is te verklaren door toename van het aantal gebruikers van het netwerk. Naast de groei in experts, is ook het aantal social media adviseurs fors gegroeid. Vorig jaar leverde een zoekactie op LinkedIn naar een social media adviseur 6.382 resultaten op, dit jaar al 8.167, een groei van 28 procent. Een zoekopdracht naar "social media consultant" levert bijna 14.000 resultaten op, een groei van 31 procent ten opzichte van 2011. Opvallend is dat vooral veel freelancers zichzelf positioneren als social media kenner. 



Goeroe of expert?
Recent is er discussie ontstaan over de term ‘social media expert’. Het Interactive Advertising Platform (IAB) publiceerde eind 2011 een document waarin werd opgeroepen om termen als 'social media goeroe' en 'social media expert' af te schaffen. Volgens het platform bestaat er een aanzienlijk verschil tussen ervaringsdeskundigen en strategisch experts. Op haar website heeft het IAB sindsdien een document staan met daarin richtlijnen die bedrijven moeten helpen bij het aantrekken van kundige social media experts. 

Stijgende vraag
De auteur van ‘Social Media Expert in een Week', Jeroen Bertrams, ziet een parallel met het jaar 1999: "In dat jaar groeide het aantal e-business adviseurs explosief door een enorme stijging in vraag naar adviseurs. In 2001, toen de eerste internetbubbel doorgeprikt werd, zakte het aantal weer in. De laatste tijd groeit de vraag van bedrijven naar social media adviseurs snel en daarop spelen vooral veel freelancers in door hun kennis over social media uit te breiden en hun titel op LinkedIn aan te passen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Social media bezig aan sterke opmars op de arbeidsmarkt
 Effectief benutten social media prioriteit in 2012
 Risico’s social media bij de overheid niet onder controle
 Bedrijven worstelen met Social Media en laten kansen liggen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10