zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zakelijke rijders kiezen voor 14% bijtelling

4 juli 2012 - De zakelijke automobilist is massaal overgestapt op een leaseauto in een lage bijtellingscategorie. Dat blijkt uit de kwartaalanalyse van LeasePlan Nederland. Vanwege de veranderingen in het fiscale beleid, kozen duizenden leaserijders in aanloop naar 1 juli nog snel een leaseauto uit de twintig, maar vooral de veertien procent bijtellingscategorie.

De maatregelen vanuit de overheid zorgden er niet alleen voor dat leaserijders massaal kozen voor een fiscaal aantrekkelijk model, ook gaf het duidelijk een extra impuls aan de leasemarkt in zijn totaliteit. LeasePlan gaf eerder deze maand al aan een duidelijke piek te zien in het aantal bestellingen van zuinige leaseauto's. Uit de laatste cijfers blijkt dat vooral auto's uit de veertien procent bijtellingscategorie favoriet zijn: het aantal bestellingen steeg afgelopen kwartaal naar ruim 40 procent, een stijging van achttien procent ten opzichte van vorig jaar. Auto's uit de 25 procent bijtellingscategorie daalden in een jaar tijd van 35 procent naar zestien procent. Opvallend is dat de maatregel ook invloed heeft gehad op de vraag naar leaseauto's met nul procent bijtelling.


Voor bijna een op de vier leaseauto's verandert de bijtellingscategorie door de nieuwe belastingregels. Wie niet heeft geanticipeerd op deze wettelijke wijzigingen kan rekenen op honderden of in sommige gevallen zelfs duizenden euro's extra bijtelling gedurende een leasecontract. 

Vergroening van wagenpark
Vorig kwartaal meldde LeasePlan al dat de toenemende vraag naar zuinige auto's leidt tot een aanzienlijke vergroening van het Nederlandse leasewagenpark. De leasemaatschappij zag de gemiddelde CO2-uitstoot in een jaar tijd zo'n zes gram dalen. Deze daling zette de afgelopen drie maanden alleen bij dieselauto's door, met nog circa zes gram. Ondanks dat dieselauto's steeds zuiniger werden, kozen leaserijders in toenemende mate voor benzineauto's. Een opvallende verschuiving ten opzichte van de maanden ervoor, zeker gezien de hoge brandstofprijzen in de eerste helft van dit jaar.
Volkswagen was het meest populaire automerk onder leaserijders. Op modelniveau ging Renault echter het afgelopen kwartaal aan de leiding: de meest gewilde personenauto van het moment onder automobilisten is de zuinige Mégane Estate, op de voet gevolgd door de Ford Focus. Bij de bestelauto's voeren de Volkswagen Transporter en de Peugeot Partner de lijst aan.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zakelijke rijders maken zich op voor wijziging fiscaal beleid
 Leaserijders kiezen massaal voor 20 procent bijtelling
 Is uw gewenste leaseauto nog te leveren voor 1 juli?
 Leaserijders mogelijk de dupe door lange levertijden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10