zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Klantenbinding bovenaan de beleidsagenda

3 juli 2012 - Het vasthouden van klanten en optimaliseren van klantrelaties vraagt nog steeds alle aandacht in de service industrie. Net als vorig jaar staat klantbehoud bovenaan de lijst van Key Performance Indicatoren. Daarnaast ziet men klantgerichter werken als de belangrijkste trend. Dat blijkt uit de 'Benchmark Service Industrie 2012' die is uitgevoerd door Goals Marktbewerking in opdracht van het Qurius.

Uit het onderzoek blijkt dat ruim de helft van de respondenten regelmatig onderzoek doet naar de klanttevredenheid. Merkwaardig is dat de contacthistorie meestal niet wordt meegenomen als indicator voor de tevredenheid. Veel bedrijven willen de afspraken met klanten beter beheren en bewaken. Om de communicatie en informatievoorziening te optimaliseren wordt steeds vaker gebruik gemaakt van klantportalen. Verder meent een ruime meerderheid dat service buitendienstmedewerkers breder inzetbaar zouden moeten zijn om klanten te ontzorgen. 



Productiviteitsverhoging blijft een zorgenkindje

Vorig jaar stond het verhogen van de productiviteit nog op de eerste plaats.Nu is dit doel gezakt naar de derde plaats. De meeste bedrijven melden dat ze het afgelopen jaar efficiënter zijn gaan werken. Toch blijkt dat ze weinig inzicht hebben in de productiviteit. Sterker nog: bijna de helft stelt dat het ICT-systeem hierover geen gegevens kan leveren. Men wil wel meer inzicht krijgen in de indirecte uren. Ook een betere routeplanning staat hoog op de verlanglijst. Begrijpelijk want bijna twee derde van de bedrijven heeft geen tool voor route-optimalisatie. 

Zicht op de kosten en opbrengsten gaat verbeteren

De servicesector heeft vooral behoefte aan gegevens over de onderhoudshistorie en contractopbrengsten. Een kwart van de respondenten is momenteel ontevreden over het inzicht in de marge en dekking van de contracten. Uit de benchmark blijkt dat men fors aan het investeren is in systemen voor Business Intelligence. Daarmee zijn vanuit elke invalshoek rapporten te genereren en analyses te maken. Dat biedt bedrijfsbreed zicht op alle facetten van klantrelaties en het rendement op bedrijfsactiviteiten.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Online klantenbinding creëert u zelf (met hulp van anderen)
 Klantfocus zal economische groei aanjagen
 Drie redenen waarom service soms niet klantvriendelijk is
 Goede klantrelatie is belangrijker dan snelle betaling
 
 
reacties
 
Joke  |   | 
19-09-2012
 | 
11:49 uur
Iedereen heeft zelf invloed op de routeplanning. Als iedereen de tijd van een afspraak goed kan inplannen dan is er verder geen probleem met routeplanning.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10