zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Telemarketingregels aangescherpt

3 juli 2012 - Per 1 juli 2012 is de herziene Code Telemarketing in werking getreden. Een belangrijke wijziging in de telemarketingstrategie van het Nederlands bedrijfsleven. In de herziene Code, een initiatief van DDMA en de Klantenservice Federatie (KSF), worden de regels voor telemarketing verduidelijkt en aangescherpt om de kwaliteit van ongevraagde commerciële telefoongesprekken te waarborgen. Stichting Reclame Code (SRC) zal toezicht houden op de naleving.

De Code Telemarketing is opgesplitst in een Gedrags- en Reclamecode. De Reclamecode geldt voor het hele Nederlandse bellend bedrijfsleven, maakt deel uit van de Nederlandse Reclame Code en wordt gehandhaafd door de SRC. Indien men de regels niet naleeft kunnen consumenten klachten indienen bij de SRC. De Gedragscode zal worden gehandhaafd door brancheverenigingen DDMA en KSF. De Gedragscode omvat onder andere technische standaarden, maar stelt vooral eisen aan de kwaliteit van gesprekken. 



Voorbereiding

In de afgelopen drie maanden hebben DDMA, KSF en SRC veel aandacht besteed aan de nieuwe Code door voorlichting op bijeenkomsten en via hun websites. Dat de branche zich goed heeft voorbereid, blijkt onder andere uit de vele vragen die DDMA en KSF de afgelopen periode hebben ontvangen. "Het is goed te zien dat de Code zo goed is opgepakt. We zijn blij dat wij veel onduidelijkheid bij onze achterban hebben kunnen weghalen over de toepassing van de Telecommunicatiewet in de praktijk," aldus Sanne Muijser directeur KSF. Jitty van Doodewaerd, Compliance Officer DDMA beaamt dit: "De Code is in goed overleg tussen alle betrokken partijen tot stand gekomen en dat heeft effect gehad op het resultaat. De Code stelt hoge kwaliteitseisen aan telefonisch klantcontact. Dit is niet alleen goed voor de consument, maar ook voor de organisaties die zich op deze manier positief onderscheiden." 

Telemarketing check

Organisaties die nog niet hebben gecontroleerd of zij aan de Code Telemarketing voldoen, kunnen de Code downloaden op de website van DDMA en gebruik maken van de Check Telemarketing van de SRC. Deze checklist helpt het bedrijfsleven wegwijs te worden in alle verplichtingen die vanaf 1 juli gelden.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Marketeers kritisch over de toekomst van telemarketing
 Combinatie e-mail en social marketing is hot
 CRM in toekomstperspectief: wat gaat veranderen?
 ‘E-mailmarketing levendig en in ontwikkeling’
 
 
reacties
 
Joke  |   | 
10-09-2012
 | 
11:15 uur
Dit is wel een interessant artikel om te lezen. Goed dat er een gedragscode is. En het is inderdaad ook goed voor het bedrijf om zich hier aan te houden. Dan presenteer je je bedrijf wel als betrouwbaar.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10