Drie tips om de invloed van uw medewerkers te vergroten
3 juli 2012 -
Werknemers kunnen vaak meer dan ze denken. Als manager kunt u uw medewerkers helpen hun invloed te vergroten en meer uit uw mensen te halen. Dat stelt Ronald van der Molen, eigenaar van Transformatio. Hij geeft hieronder een voorbeeld en drie tips om dat voor elkaar te krijgen.
Een Italiaanse man op leeftijd leefde op zichzelf in New Jersey. Net als ieder jaar wilde hij tomaten kweken in zijn groentetuin. De grond was alleen zo hard dat het hem niet lukte om de tuin om te spitten. Zijn enige zoon Vincent, die hem normaliter zou hebben geholpen, zat in de gevangenis. In een brief aan zijn zoon beschreef de man zijn moeilijkheden. ‘Beste Vincent, ik voel me verdrietig omdat het er naar uitziet dat ik dit jaar geen tomaten kan kweken. Ik word gewoon te oud en het spitten is te zwaar voor me. Als jij hier was geweest zouden mijn problemen voorbij zijn. Ik weet dat jij met plezier de tuin zou hebben omgespit, net als vroeger. Liefs, papa.’
Een paar dagen later ontving hij een brief van zijn zoon: ‘Beste papa, spit de groentetuin alsjeblieft niet om! Dat is waar de lijken begraven liggen. Liefs, Vinnie.’ De volgende ochtend om 04.00u arriveerde de FBI samen met de lokale politie. Ze doorgroeven de hele tuin zonder een lichaam te vinden. Na een paar uur spitten verontschuldigen zich bij de oude man en vertrokken weer.
Dezelfde dag ontving de man nog een brief van zijn zoon: ‘Beste papa, ga je gang en plant de tomatenplantjes. Dit is het beste wat ik voor je kon doen gezien de omstandigheden. Ik hou van je, Vinnie.’
Meer invloed
De moraal van dit verhaal: we hebben meer invloed dan we denken. Hoe kunt u uw medewerkers helpen hun invloed te vergroten?
1. Wees zelf het voorbeeld van de verandering die u wilt zien Dit vergt een keuze. Als zaken anders lopen dan u had verwacht kunt u erover klagen óf er iets aan doen. Vincent neemt verantwoordelijkheid voor zijn leven en de situatie waarin hij zich bevindt. Hij realiseert zich dat zijn gedrag in de eerste plaats afhankelijk is van zijn besluiten, niet van zijn omstandigheden. Leidinggeven aan anderen begint met leidinggeven aan uzelf. Dit impliceert dat u verantwoordelijkheid neemt voor uw gedrag en de gevolgen daarvan. Dat vinden we vooral lastig als er iets misgaat. Dan is de neiging groot om anderen de schuld te geven.
Kenneth Blanchard heeft het in dit verband over de "raam-spiegel-mentaliteit". Veel leiders staan voor het raam (om met de vinger te zwaaien) als er iets misgaat op de werkvloer. Ze staan voor de spiegel als het goed gaat (om zichzelf op de borst te kloppen). Blanchard raad aan om dit precies andersom te doen. Ga voor de spiegel staan als er iets misgaat (om u af te vragen wat u verkeerd hebt gedaan). En ga voor het raam staan als het goed gaat (om complimenten uit te delen).
Dit stimuleert medewerkers om ook verantwoordelijkheid te nemen voor de fouten die ze maken. Daarnaast zal het respect van medewerkers voor u als leidinggevende waarschijnlijk toenemen.
2. Leer mensen om ‘out of the box’ te denken
Ieder mens beperkt zichzelf met vooronderstellingen die heel logisch zijn totdat we ze nader onderzoeken. De uitdaging waar Vincent zich voor gesteld zag, was dat zijn vader hulp nodig had, terwijl hij in de gevangenis zat. Dan is het logisch om te denken dat je niet in staat bent om je vader van dienst te zijn. Je vrijheid is immers enorm beperkt.
Niemand heeft echter gezegd dat je de hulp zelf moet geven of dat de politie niet bereid is om te helpen. Deze uitgangspunten zouden veel mensen hebben beperkt. Vincent was in staat om buiten de ‘box’ te kijken. Ineens bleek er veel meer mogelijk dan gedacht.
Dit laat ons zien dat we veel meer invloed hebben dan we denken als we ons van deze beperkende uitgangspunten ontdoen. Volgens organisatiepsycholoog Gerben Langendijk corrumpeert macht niet per se. Mensen die zich machtig voelen kunnen juist sneller positief gedrag vertonen. Macht is in dat geval een katalysator om doelen sneller te bereiken. Geef uw medewerkers het gevoel dat ze macht hebben, dan zullen ze eerder hulpvaardig gedrag vertonen.
3. Stimuleer de betrokkenheid van uw medewerkers
De mens is van nature een geïnteresseerd en betrokken wezen. De kunst is alleen om erachter te komen wat mensen precies in beweging brengt. In dit verhaal weet Vincent de juiste snaar bij de FBI en de lokale politie te raken. Hij maakt handig gebruik van hun betrokkenheid bij het bestrijden van onrecht en oplossen van moordzaken. Hierdoor zetten ze onbedoeld hun spierkracht in voor zijn vader. Alhoewel het schrijven van een brief met een leugen moreel gezien laakbaar is, schuilt er een belangrijke les in over beïnvloeding.
Onze aandacht wordt namelijk sneller getrokken door problemen dan door kansen. De meeste mensen zullen ook meer energie steken in het oplossen of voorkomen van problemen dan in het benutten van kansen. Ongenoegen kan dus een hele krachtige prikkel zijn om een positieve verandering teweeg te brengen.
Probeer te ontdekken wat uw medewerkers raakt. Wat motiveert hen om hun werk te doen? Vraag niet alleen naar wat hen enthousiast maakt of energie geeft, maar ook naar de zaken waar ze van balen of die ze graag zouden willen veranderen. Bespreek daarna hoe dit kan worden ingezet om uw gezamenlijke doelen te behalen.