Relatiemanagement en ambassadeurs werkgeverssleutel tot hart studenten
2 juli 2012 -
Talentpools, relatiemanagement en ambassadeurs zijn dé aangewezen manieren binnen campus recruitment om ‘de war for - het pas afgestudeerde - talent’ te winnen. Verder zijn authenticiteit en het aangaan van relaties belangrijke trends op het gebied van campus recruitment als het gaat zijn om studenten die zich oriënteren op hun eerste fulltime baan.
Dit blijkt uit de Monitor Arbeidsmarktonderzoek 2012 van Make a Move, uitgevoerd door Intelligence Group onder 999 academische studenten.
Eigen netwerk
Studenten gebruiken voornamelijk het eigen netwerk bij oriëntatie op de arbeidsmarkt
Wanneer studenten zich beginnen te oriënteren op de arbeidsmarkt maken ze vooral gebruik van hun eigen netwerk en bekenden in hun omgeving. Dit zijn voornamelijk studie- en huisgenoten en familie. Ook het social media netwerk krijgt hierin een steeds grotere rol. Werkgevers die hun eigen personeel, of campus recruiters inzetten als ambassadeurs moeten proberen een persoonlijke relatie op te bouwen met studenten om deel uit te gaan maken van het (social) netwerk, wanneer studenten zich daartoe wenden tijdens het oriëntatieproces.
Talentpools ongekend populair
Dat relatiemanagement belangrijk is voor het werven van pas afgestudeerd talent, blijkt uit de aanhoudende populariteit van talentpools. Meer dan 60 procent van de studenten wil opgenomen worden in een talentpool en nog eens 31 procent wil dat misschien. Reden voor deze populariteit is dat studenten verwachten door middel van een talentpool meer kansen te krijgen op de arbeidsmarkt. Ook denken zij dat het goed is voor het opbouwen van hun netwerk. "In Amerika is het gemeengoed en zeer succesvol om studenten uit te nodigen voor een talentpool," aldus Roos Haasnoot, arbeidsmarktonderzoeker bij Intelligence Group. "Technisch is het een kleine stap om te maken en op gebied van social media doen veel bedrijven al een eerste kleine stap. Een echte talentpool verschilt daar echter wel van. De bedrijven die dit oppakken, zullen heel snel de vruchten daarvan plukken."
Authenticiteit als randvoorwaarde
Een andere trend is dat authenticiteit steeds belangrijker wordt voor studenten. Zo geven nog meer studenten dan vorig jaar aan open dagen te bezoeken als manier om in contact te komen met bedrijven. Studenten komen graag de sfeer proeven bij een werkgever en willen de proef op de som nemen of het employer brand overeenkomt met de eigen waarnemingen bij een potentiële werkgever. Authenticiteit dient dan ook gewaarborgd te zijn bij iedere employer branding strategie.