29 juni 2012 -
Van alle zakelijke rijders gaat 74 procent met de auto van de zaak op vakantie. VAVDZ adviseert berijders om voor vertrek te checken of de pechhulp in het buitenland goed geregeld is. De vereniging constateert keer op keer dat pechhulp in het buitenland bij leaseauto’s niet goed geregeld is. Op dit punt wordt door werkgevers en leasemaatschappijen vaak beknibbeld.
Dit resulteert in een hele magere vorm van dienstverlening bij pech in het buitenland. In sommige gevallen is er zelfs niets geregeld. Dit kan leiden tot vervelende situaties, veel discussie en bedorven vakantieplezier. Vorige week, bij voorbeeld, kwam een lid van de Vereniging Auto Van De Zaak met pech te staan op een zaterdag in België. Na het bellen van het alarmnummer kwam de berijder terecht bij de ANWB alarmcentrale. Deze had eerst een uur nodig om te bestuderen in welke regeling de leaseauto m.b.t. pechhulp precies valt. Uiteindelijk blijkt er pas vanaf 48 uur recht te zijn op een vervangende auto en moet de berijder de overnachtingskosten noodgedwongen zelf betalen.
Check uw pechhulp
VAVDZ adviseert alle berijders om te checken hoe de pechhulp in de voorwaarden geregeld is. Wat je mag verwachten zijn voorwaarden gelijk aan die van een reguliere pechhulp verzekering. Dit betekent; gelijkwaardig vervangend vervoer, repatriëring van auto en caravan en een vergoeding bij het maken van extra kosten zoals taxikosten, treinkosten of hotelkosten. Mocht het niet goed geregeld zijn, dan adviseert VAVDZ om het bespreekbaar te maken bij de werkgever, eventueel via de ondernemingsraad. Immers, goede voorwaarden voor vervangend vervoer in het buitenland kosten voor de werkgever een fractie vergeleken met de kosten van een aparte pechhulpverzekering. VAVDZ vindt het besparen op deze kosten een vorm van verkeerde zuinigheid. In de tussentijd is het aan te bevelen om bij reizen naar het buitenland zelf extra een goede pechhulpverzekering af te sluiten, bijvoorbeeld via de ANWB. Beter dubbel verzekerd dan helemaal niet in dit geval.