Bedrijfsleven ziet Leven Lang Leren als middel loopbaanontwikkeling
15 juni 2012 -
Leven Lang Leren gaat uit van de gedachte dat mensen zich hun hele leven blijven -en moeten - ontwikkelen; op de werkvloer, thuis en in de samenleving. Driekwart van de grotere bedrijven in Nederland geeft aan dat Leven Lang Leren vooral tot doel heeft om de doorstroom van personeel te bevorderen. Dat blijkt uit multiclient onderzoek in opdracht van CINOP onder 452 HR-managers.
Leven Lang Leren is al langer een bekend begrip bij HR-managers in het bedrijfsleven. In 2011 geeft 51 procent aan (zeer) goed op de hoogte te zijn van dit onderwerp. Waarbij, net als in 2010, de bekendheid in de zorgsector het best ontwikkeld is (31 procent goed, 39 procent zeer goed bekend) gevolgd door de non-profit en de overheid. In de industrie is de bekendheid met Leven Lang Leren minder groot (31 procent is hier niet of nauwelijks mee bekend).
Loopbaanontwikkeling veruit het belangrijkste doel
Gevraagd naar de belangrijkste doelen van een Leven Lang Leren noemt 75 procent van alle organisaties loopbaanontwikkeling als belangrijkste doel. Dit betreft onder andere de doorstroom van personeel. 58 procent noemt arbeidsmarktmobiliteit als belangrijkste doel en 54 procent ziet Leven Lang Leren als middel om de arbeidsproductiviteit te verhogen. Doelen die amper worden genoemd zijn het motiveren van personeel (zes procent), bijblijven (drie procent) en persoonlijke ontwikkeling (twee procent). CINOP manager Marja van den Dungen: "Doorstroom van personeel door opscholing is een goed instrument voor het creëren van mogelijkheden voor instroom aan de onderkant en leidt tot goede kansen voor doorgroei aan de bovenkant, bijvoorbeeld van mbo- naar hbo-functies."
Leren vooral gericht op huidige functies en direct werk
Waar gaat dan 'het leren' over binnen grotere bedrijven en organisaties? 69 procent van de respondenten geeft aan dat de leercultuur gericht is op de huidige functies en de directe werkzaamheden van het personeel. Bij meer dan de helft gaat het over het verbeteren van de werkprocessen (53 procent) en de brede inzetbaarheid van medewerkers (52 procent). Binnen de overheid is het laatste facet overigens het belangrijkste (74 procent). Van den Dungen: "Ook interessant is het onderzoek door CINOP naar leercultuur in het mkb in opdracht van MKB Nederland (2012). Het overgrote deel van mkb-bedrijven onderkent het belang van leren door hun medewerkers. Het leren is echter vaak nog ad hoc en als het al plaatsvindt, is het vooral gericht op huidige werkprocessen en het directe functioneren en nog niet op interne of duurzame inzetbaarheid."
Lichte groei organisaties die expliciet werken aan Leven Lang Leren
Op de vraag of Leven Lang Leren (expliciet) op de HR agenda staat voor de komende twee jaar blijven de respondenten positief. We zien een groei van het percentage organisaties waar het HR beleid daadwerkelijk in het teken staat van Leven Lang Leren (van 28 procent naar 36 procent). Als we kijken naar bestedingen zijn deze cijfers lager. Gemiddeld ligt het percentage van de opleidingsbestedingen dat naar Leven Lang Leren gaat op 24 procent. Een vijfde van de organisaties geeft aan helemaal geen geld te besteden in het kader van Leven Lang Leren.
de slogan van de Universiteit Antwerpen = 'leren is leven' maar kan je naar analogie van 'vorm is leegte - leegte is vorm' ook omdraaien => 'leven is leren' :-)
Lienke
|
|
15
-
06
-
2012
|
09
:
06
uur
Zonder leren sta je stil, stilstand is achteruitgang, achtergang is dood.
Leve leren!