15 juni 2012 -
Leiderschap tonen is al lang niet meer alleen iets voor de CEO. Ook van managers, HR professionals en andere ‘beslissers’ in de organisatie wordt tegenwoordig leiderschap verwacht. Hieronder de eerste acht tips van Hugo Stienstra om u daarbij te helpen.
1. Zorg dat u proactief bent
Wacht niet op wat er gaat gebeuren. Anticipeer op veranderingen en bepaal wat er nodig is voor de organisatie om zich aan te passen.
2. Durf moedig te zijn Erken dat wat u ziet misschien niet is wat anderen willen horen. Raap de moed bij elkaar om een manier te vinden om verandering, die nodig is, teweeg te brengen.
3. Toon aan dat u strategisch bent Begrijp de strategische prioriteiten van de organisatie en zorg ervoor dat de veranderingen, waarvoor u opkomt, goed passen bij de algemene strategie. 4. Wees savvy (‘slim') Denk goed na over wat, waar, wanneer, hoe en met wie u moet communiceren. Anticipeer in uw spel en laat uw aanpak daarmee stroken.
5. Zorg ervoor dat u informatief bent
Leid leiders op over het "verander-management" proces. Veel mensen zullen onwetend zijn van het feit dat verandering tijd kost en dat het vaak berust op een goed doordachte uitvoering van het proces. Beschrijf de specifieke fasen of stappen van het verander-proces en laat anderen weten welke rol zijn spelen om de verandering te ondersteunen.
6. Toon betrokkenheid Communiceer met elk niveau van de organisatie over wat er gebeurt. Vind manieren om anderen in het verander-proces te betrekken. Verkoop uw ideeën aan belanghebbenden binnen en buiten de organisatie en leg de manieren uit waarop de verandering goed is voor de organisatie.
7. Blijf consequent Stel een duidelijk beleid op en wees consequent in de toepassing ervan. Rechtvaardigheid en eerlijkheid heeft een positief effect op de cultuur.
8. Wees vindingrijk Reik uit naar uw netwerk en verzamel informatie. HR-professionals hebben een divers en uitgebreid netwerk binnen en buiten de organisatie. Reik uit naar uw netwerk om te ‘benchmarken’, gegevens te verzamelen en richt de best werkwijze op.