zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Twaalf tips om leiderschap te tonen

15 juni 2012 - Leiderschap tonen is al lang niet meer alleen iets voor de CEO. Ook van managers, HR professionals en andere ‘beslissers’ in de organisatie wordt tegenwoordig leiderschap verwacht. Hieronder de eerste acht tips van Hugo Stienstra om u daarbij te helpen.

1. Zorg dat u proactief bent


Wacht niet op wat er gaat gebeuren. Anticipeer op veranderingen en bepaal wat er nodig is voor de organisatie om zich aan te passen. 

2. Durf moedig te zijn
Erken dat wat u ziet misschien niet is wat anderen willen horen. Raap de moed bij elkaar om een manier te vinden om verandering, die nodig is, teweeg te brengen. 

3. Toon aan dat u strategisch bent
Begrijp de strategische prioriteiten van de organisatie en zorg ervoor dat de veranderingen, waarvoor u opkomt, goed passen bij de algemene strategie.
4. Wees savvy (‘slim')
Denk goed na over wat, waar, wanneer, hoe en met wie u moet communiceren. Anticipeer in uw spel en laat uw aanpak daarmee stroken. 

5. Zorg ervoor dat u informatief bent 
Leid leiders op over het "verander-management" proces. Veel mensen zullen onwetend zijn van het feit dat verandering tijd kost en dat het vaak berust op een goed doordachte uitvoering van het proces. Beschrijf de specifieke fasen of stappen van het verander-proces en laat anderen weten welke rol zijn spelen om de verandering te ondersteunen. 

6. Toon betrokkenheid
Communiceer met elk niveau van de organisatie over wat er gebeurt. Vind manieren om anderen in het verander-proces te betrekken. Verkoop uw ideeën aan belanghebbenden binnen en buiten de organisatie en leg de manieren uit waarop de verandering goed is voor de organisatie. 

7. Blijf consequent
Stel een duidelijk beleid op en wees consequent in de toepassing ervan. Rechtvaardigheid en eerlijkheid heeft een positief effect op de cultuur. 

8. Wees vindingrijk
Reik uit naar uw netwerk en verzamel informatie. HR-professionals hebben een divers en uitgebreid netwerk binnen en buiten de organisatie. Reik uit naar uw netwerk om te ‘benchmarken’, gegevens te verzamelen en richt de best werkwijze op.

Klik hier voor nog vier tips.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kies de juiste leiderschapsstijl
 Huidig leiderschap gefundeerd op verouderde mechanismen
 Effectief leiderschap verhoogt waarde bedrijven
 Zes psychologische kenmerken van een goed leider
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10