zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Geen fabels maar feiten over e-mail

12 juni 2012 - Het budget voor e-mail marketing kent een licht stijgende lijn. Een ‘kwalitatieve verzendlijst’ is de meest belangrijke factor bij het behalen van een optimale deliverability. En de meerderheid van de marketeers is het eens met de stelling: ‘Customer Relation Management is de toekomst voor relevante (e-mail)communicatie’.

Dit zijn enkele resultaten uit de DM Barometer Special: ‘Geen fabels maar feiten over e-mail - Editie 2012’ van DDMA, NIMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing.



Licht stijgend budget
Het budget voor e-mail marketing kent een licht stijgende lijn. Bij de helft van de organisaties (50 procent) is het budget voor e-mail marketing in 2012 gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar (2011). Bij 41 procent is het budget echter gestegen en negen procent geeft aan dat het budget is gedaald.
Om te zien of er sprake is van een verschuiving tussen de kanalen in de mix van e-mail, social en search engine marketing, is de marketeer ook gevraagd naar de laatste twee budgetten. Het budget voor social marketing is het meest gestegen ten opzichte van vorig jaar (54 procent), gevolgd door search engine marketing (46 procent). E-mail marketing kent de minste stijging (41 procent) van de drie budgetten in deze marketingmix. 

Optimale deliverability

De marketeer vindt drie factoren belangrijk bij het behalen van een optimale deliverability, waarbij het percentage bounce en complaint zo laag mogelijk is. De belangrijkste factor is ‘kwalitatieve verzendlijst’, bijvoorbeeld door het verwerken van klachten en afmeldingen, dat een score heeft van 4.1 op de schaal van 1,0 tot 5,0 (niet belangrijk tot heel belangrijk). De factoren ‘opmaak & content mailing’ en ‘engagement’ (het stimuleren van opens en clicks) volgen met een score van 4.0. 

Updaten database van belang

Aan de marketeer is tevens gevraagd welke data-doelstellingen de organisatie heeft binnen haar e-mail marketing activiteiten. De ‘database up to date houden’ is het meest genoemd, namelijk door 57 procent van de marketeers. ‘Segmentatie’ en ‘profielverrijking’ zijn de data-doelstellingen die volgen (51 procent resp. 49 procent).
Overigens is bij de meeste organisaties (61 procent) het CRM-systeem of centrale database niet gekoppeld aan een e-mail marketing platform. Bij 39 procent is dit wel het geval. 

Combi e-mail en social media voor groter bereik

70 procent van de organisaties combineert e-mail marketing met social media in een campagne. Dit percentage is gestegen in vergelijking met 2011 (62 procent). Deze kanalen worden voornamelijk gecombineerd om een groter bereik te genereren (69 procent). Dit doel komt nu nog duidelijker naar voren dan vorig jaar (60 procent). Het werven van fans en volgers is voor 45 procent van de organisaties het doel om de twee kanalen te combineren. 

Stellingen

In de DM Barometer zijn een aantal stellingen opgenomen [eens, oneens]:
• Bij de keuze van een e-mail marketing leverancier let ik op keurmerken. [68 procent, 32 procent]
• De OPTA doet te weinig om SPAM aan te pakken. [36 procent, 64 procent]
• De mogelijkheid van segmenteren op Iphone of Ipad bezitters is waardevol. [79 procent, 21 procent]
• Customer Relation Management is de toekomst voor relevante (e-mail)communicatie. [89 procent, elf procent]
• De waarde van e-mail marketing is gedaald met de opkomst van social media. [33 procent, 67 procent]
• In mijn organisatie is altijd de oorsprong van een e-mailadres bekend (waar deze vandaan komt en op welke wijze toestemming is gegeven). [66 procent, 34 procent].

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wie wordt e-mail m|v van het jaar 2012?
 Afmeldlink e-mail opnieuw grootste bron marketingklachten
 ‘E-mailmarketing levendig en in ontwikkeling’
 Vijf tips voor het gebruik van sociale media en e-mail
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10