12 juni 2012 -
Medewerkers jonger dan 26 jaar zijn ontevredener over de uitdaging in hun werk dan hun oudere collega’s. Deze jongst werkende generatie is juist meer tevreden over de werkdruk dan medewerkers tussen 26 en 45 jaar. Dit blijkt uit een analyse van de resultaten van ruim 5.200 afgenomen Factor 4 Index onderzoeken. Gerrit Jan Bloem van de Factor 4 Index: "Het is belangrijk om rekening te houden met de wensen en bevindingen van Generatie Y nu er door de vergrijzing een arbeidskrapte ophanden is."
Dat de jongere generatie minder tevreden is over de uitdaging in het werk, bevestigt de vermoedens van de experts. Peter Bosch van Optivate: "De jongeren willen het liefst ieder jaar of iedere twee jaar iets anders." Emiel van Kalken van Digicoaches wijt de ontevredenheid aan het feit dat Generatie Y gestuurd wil worden op resultaat, terwijl hun leidinggevenden – zelf vroeger het beste jongetje of meisje van de klas – gewend zijn te sturen op ‘hoe’ ze iets moeten doen.
Flexibiliteit daalt met de jaren
De oorzaken voor het verschil in tevredenheid over de werkdruk lopen uiteen. Jongeren hebben minder vaak een verantwoordelijke functie en zij kijken over het algemeen laconieker aan tegen werk dan hun oudere collega’s. Gerrit Jan Bloem put uit eigen ervaring: "De flexibiliteit om uurtjes extra te werken, neemt af met de groeiende privéverantwoordelijkheden die het ouder worden met zich meebrengt. De druk neemt toe om het werk in de beschikbare tijd af te ronden."
We hebben Generatie Y hard nodig
De experts zijn het erover eens dat we het talent van Generatie Y hard nodig hebben. Bosch voorspelt: "Zonder Generatie Y stopt op een gegeven moment het arbeidsproces." Door de vergrijzing krijgen we over een aantal jaar te maken met arbeidskrapte. Bloem geeft nog een andere reden: "De grenzeloze ambitie en het enthousiasme van Generatie Y zijn broodnodig om geïnspireerd te blijven."
Van Kalken omschrijft waarom Generatie Y zo goed om kan gaan met de overvloed aan informatiestromen waarmee veel oudere medewerkers tegenwoordig kampen: "Generatie Y kan echt multitasken. Zij zitten huiswerk te maken met hun telefoon naast zich, Facebook geopend op de laptop, ze pingen en chatten wat af en komen zo tot een goed resultaat."
Hoe we jong talent boeien en binden
Op de vraag hoe organisaties het jonge talent kunnen boeien en binden, heeft Bosch een antwoord: "Als het toekomstperspectief onvoldoende duidelijk is, denken jongeren dat ze niet vooruit kunnen en gaan ze weg. Stel dus goed op het individu afgestemde ontwikkelingsprogramma’s op en begeleid die zorgvuldig." Hij gelooft niet in trajecten waarin high potentials in zeven jaar doorgroeien naar een belangrijke managementfunctie. "Ik heb ervaren dat er genoeg mensen zijn die zo’n traject in drie jaar kunnen doorlopen. Het is heel belangrijk dat zij zich in hun eigen tempo kunnen ontwikkelen, anders houdt u ze niet aan boord." Bosch vervolgt zijn betoog: "Technologie is voor Generatie Y een knock-out criterium in de keuze voor een werkgever. Op het moment dat jongeren van een werkgever geen laptop of smartphone krijgen of niet vrij kunnen internetten, zullen ze minder snel voor die organisatie kiezen."
Van Kalken adviseert organisaties om – vacaturestop of niet – zichzelf zichtbaar te maken. De tijd is voorbij dat grote namen de lijstjes van populaire werkgevers domineren. Je moet als bedrijf inspirerend zijn om de aandacht van Generatie Y te krijgen. Door het economische klimaat maken veel jongeren de keuze om door te leren. Van Kalken concludeert: "Dan moet u dus studenten binden. Haal stagiairs niet voor een rotklus binnen, maar bied ze een uitdagend en serieus project aan." Met de goede begeleiding, weet Van Kalken, gaan ze het vanzelf inzien: "Hé dit is een leuke plek om te werken!"
Ga de dialoog aan
Bloem heeft een heel pragmatische oplossing voor het boeien en binden: "Vraag eerst eens aan uw medewerkers hoe zij er over denken en geef ze de kans hier anoniem op te reageren. Ga dan de dialoog met ze aan en maak samen plannen voor verandering." Ook Bosch adviseert om de veranderingen die nodig zijn om te overleven niet top-down maar met de medewerkers samen te realiseren. De experts zijn het erover eens: "De medewerkers maken uiteindelijk het verschil."
De dialoog aan gaan en rekening houden met wensen en eisen geldt niet alleen voor de Y-generatie, maar voor alle medewerkers.
Eveline
|
|
18
-
06
-
2012
|
12
:
26
uur
Ik heb dit onderwerp mede op de kaart gezet binnen de reiswereld, het is een trend, een ontwikkeling waar we niet meer omheen kunnen. Een trend die de nieuwe werkgeneratie nu doet wegvluchten in het ZZP landschap. Dat dit voor velen niet is weggelegd zal zich de komende jaren vertalen. Het is aan generatie 1.0 (35+, dus ook ik) om hier stappen in te ondernemen en om een omslag in te gaan zetten. Maak hier gebruik van en zie de kansen. Voor velen is het nu een trend die wel weer over zal waaien, voor mij/ons een omslag binnen de arbeidsmarkt.Advies aan ons allen:val niet in teveel wegschuiven of negeren, maar ga de dialoog aan met scholen, studenten en de nieuwe werkgeneratie. Wij hebben deze stap gemaakt en het heeft zowel de huidige als de nieuwe generatie collega's heel veel gebracht. Communiceer zoals de nieuwe werkgeneratie en spiegel gedrag. Resultaat: de beste studenten melden zich aan, de media zet je in een positief daglicht en scholen willen je graag horen. Deze omslag kan dus meer brengen dan alleen positief ingestelde collega's en studenten. Je moet dit veel breder zien en een weg terug is er niet. Vragen? Laat weten.
S.C.
|
|
18
-
06
-
2012
|
19
:
16
uur
Tot wat voor leeftijd gaat Generatie Y ?
Eveline
|
|
19
-
06
-
2012
|
08
:
17
uur
@SC: de meeste onderzoeken houden tot +/- 28jaar aan. Ik moet zeggen dat dit kan verschillen. Je ziet dat het 'nieuwe denken'' het ''anders denken en communiceren'' vanuit verschillende hokjes in te vullen is. Je merkt dat het kan verschillen in type manager betreft motivatie, expertise en vraag. Hoe stellen zij de vraag?
De omslag tot bovenstaande ligt/begint nu grotendeels op scholen, studies (MBO/HBO/WO) en opleidingen, daar hebben ze nu te meeste te maken met verandering van generatie en communicatie.Als daar de omslag niet ingestoken wordt krijg je ongemotiveerde studenten die zich niet gehoord vinden, met uitval en negativiteit etc. ten gevolg. Wij zien dit vanuit het bedrijfsleven gebeuren, er is te weinig aansluiting. Groet Eveline Hilbers
'S.C.
|
|
4
-
12
-
2012
|
00
:
08
uur
Hallo Eveline,
Late reactie maar ik lees nu pas je bericht,
Aa oké, maar wat bedoel je met de onderstaande zin?
... Er is te weining aan sluiting ?
'S.C.
|
|
4
-
12
-
2012
|
00
:
14
uur
Is 35 jaar geen Generatie Y meer ?
Als nee, ... Tot welke Generatie behoort het dan ?